Datatilsynets rådgivningstjeneste ved krenkelser på nett, slettmeg.no, er godt brukt av befolkningen i Norge. I løpet av årets fire første måneder mottok tjenesten nær 2000 henvendelser fra publikum som ønsket hjelp. Men det er ikke kun personer som har kontaktet tjenesten direkte som har fått hjelp. I samme periode har tjenesten hatt over 369.000 sidevisninger på sin nettside www.slettmeg.no. På nettsiden finner publikum informasjon om gjeldende lover og regler, og ikke minst guider til hvordan de kan gå frem for å slette seg selv fra nett.

- Nettstedet www.slettmeg.no er godt besøkt. Guidene blir hyppig benyttet og det er utvilsomt mange som får hjelp uten å kontakte oss direkte. Samtidig ser vi at over 20 prosent av henvendelsene vi får fra publikum gjelder sletting av egne profiler på nett. Derfor har vi nå gjort det enklere for publikum å finne frem til nettopp dette på våre nettsider, sier Ole Morten Knudsen, prosjektleder for slettmeg.no.

Slettmeg.no har fått på plass en egen funksjon for søk blant guider til nettopp sletting av egen profil fra ulike nettsider. Samtidig har kontaktoversikten over ulike norske og utenlandske nettsteder blitt forbedret slik at publikum enklere kan komme i kontakt med nettstedene de trenger kontakt med.

- Vi har til sammen 33 guider for sletting fra ulike nettsamfunn og kontaktinfo på over 80 nettsider på vårt nettsted. Dette gjør slettmeg.no til den kanskje mest oppdaterte oversikten over ulike nettsamfunn og deres kontaktpunkter. Vi tror dette er svært nyttig informasjon å gjøre tilgjengelig for at publikum i størst mulig grad kan hjelpe seg selv, sier Knudsen.

Nettside for å søke i de ulike sletteguidene finner du her.