26 prosent av mennene sier at de aldri, sjelden eller bare av og til tar på bilbeltet når de sitter i baksetet. 13 prosent av kvinnene svarer det samme.

Det viser en undersøkelse YouGov har gjort for If Skadeforsikring.

– Noen menn føler seg kanskje litt udødelige og tenker nok lite på at en frontkollisjon i 50 km i timen uten sikkerhetsbelte tilsvarer et fall på ti meter. I 90 km i timen har fallet blitt mer enn tre ganger så langt, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If Skadeforsikring.

Halvparten skylder på gammel vane som årsak til at de ikke bruker belte.

– Januar er ikke for sent for nyttårsforsetter. Bruken av bilbelte foran i bilen er allerede godt innarbeidet. De gode vanene bør gjelde i baksetet også, sier Vennesland.

Flere bruker belte

Selv om en del menn slurver i baksetet, viser undersøkelsen at nordmenn flest er blitt flinkere til å bruke bilbelte.

– I 1996 gjorde Transportøkonomisk institutt en undersøkelse som viste at bare 65 prosent av voksne baksetepassasjerer brukte bilbelte. Vår undersøkelse viser dermed en gledelig utvikling, sier rådgivende lege Marit Krohg i If Skadeforsikring.

Hun mener det er grunn til å tro at de gode vanene blir enda mer innarbeidet. I aldersgruppen 18-35 år bruker hele 84 prosent bilbelte i baksetet, viser undersøkelsen.

Bilbeltet beskytter først og fremst mot sammenstøt med bilens interiør og med de som sitter foran. Mange skader seg også ved at de kastes ut av bilen.

– Baksetepassasjerer uten bilbelte får mer alvorlige skader enn de som bruker belte. Uavhengig av bilbeltebruk viser våre tall også at baksetepassasjerer har en noe høyere andel av skader i hode, mage og bryst sammenlignet med skader hos bilførere, sier Krohg.

Statens vegvesen regner bilbelte som det enkleste og mest effektive hjelpemiddel for å redusere antall skadde og drepte i trafikken. Trolig ville 30-40 færre blitt drept i trafikken hvert år hvis alle brukte bilbelte.

Vi påvirkes

Bilbelte ble påbudt for bilsjåfør og forsetepassasjer i 1975. I 1985 kom baksetet etter. Det var først da myndighetene i 1979 innførte bøter for å kjøre uten at bilbeltebruken økte markant.

Andre faktorer påvirker også:

– Stadig flere biler får beltepåminner, som varsler med lys eller lyd at beltet ikke er i bruk. En stor svensk undersøkelse viste at i biler uten beltepåminner brukte 82 prosent av førerne bilbelte. Hos de som hadde slik innretning, var beltebruken nesten 100 prosent, sier trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF.

Mange bilførere velger å ha påminneren avslått.

Hvis det er flere i bilen, påvirker folk hverandre. Når det er passasjerer i bilen er bilbelteandelen omtrent lik for bilfører og passasjer i forsetet, viser studier.

– Sannsynligheten for at både bilfører og forsetepassasjer bruker bilbelte øker når det er en eller to passasjerer i baksetet. Men i baksetet går bilbelteandelen drastisk ned både for voksne og barn når det er tre passasjerer bak, sier Moe.