Dette står å lese i en pressemelding fra selskapet.

Havila Kystruten har bedt om en ekstern vurdering når det gjelder transport av biler og motorkjøretøy om bord på selskapets kystruteskip.

Proactima AS har utført risikoanalysen, og Havila Kystruten har besluttet å kun tillate motorkjøretøy som bruker fossilt drivstoff, i utvalgte havner langs kystruten. Det betyr at el-, hybrid-, og hydrogenbiler, ikke kan fraktes om bord.

Administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini, sier at avgjørelsen er en ren sikkerhetsvurdering

– Og konklusjonen av risikoanalysen viser at en eventuell brann i fossile kjøretøy vil kunne håndteres av systemene og mannskapet vi har om bord, forklarer administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding.

Vil finne gode løsninger

Martini forklarer også at Havila Kystruten vil jobbe videre med å finne gode løsninger som kan minimere risikoen ved transport av denne typen kjøretøy i fremtiden.

Selskapet- har også besluttet at det kun vil bli utført om bord- og ilandkjøring av private kjøretøy i Bergen og Kirkenes, med unntak av servicekjøretøy for personell som gjør nødvendig arbeid om bord på selskapets skip og utrykningskjøretøy.

Dette forutsetter også at disse er rene fossilbiler. Ifølge direktør Martini, er det begrenset kapasitet til kjøretøy om bord. Årsaken er behov for plass i lasterommet til såkalt kontraktsfestet frakt av annen last.

– Testing i løpet av det siste året viser også at vi opplever utfordringer i enkelte havner basert på variasjoner i tidevannet. Vi ønsker ikke å risikere skader på verken kjøretøy eller skip ved håndtering av private kjøretøy, forklarer Martini.

Ikke et krav

Han sier avslutningsvis at de er fullstendig klar over at det er en viss forventning, særlig fra kystsamfunnet, at skip langs kysten skal bistå med transport av private motorkjøretøy mellom havner.

– Samtidig er det ikke et krav i avtalen med Samferdselsdepartementet at skip på kystruten skal frakte privatbiler, slår Martini ettertrykkelig fast.