For noen uker siden var vi blant de første i landet som fikk prøve Toyotas  nye ”lekebil”, som har fått navnet GT86. Dette er en skikkelig gateracer.

Bilen ligger klistret på vegen, suger seg fast i svingene – og den vekker oppmerksomhet på grunn av sitt utseende. I tillegg sparker den godt fra seg, selv om den ”bare” har 200 hestekrefter.  På tross av vår noe beskjedne høyde, føler vi oss som en gigant sammen med den lave bilen. I det vi setter oss ned i den, og drar igjen døra, så føles det som om vi har kledd på oss kjøretøyet. Suger i magen er der, allerede før vi har begynt å kjøre.

Mye godt!

Fra vår kjenning, som er bilmekaniker, BMW-entusiast og har sans for en god, tysk sladd, kom følgende noe overraskende bemerkning om bilen:

- Dette kjøretøyet har mye godt for seg, tror jeg.

- Men bilen er jo ingen superbil? Den koster det en familiebil gjerne kan koste, og har jo ikke så veldig mange hestekrefter. Hvorfor så positiv?

- Vel, den ser bra ut. Bilen er lett, og den har bakhjulstrekk. Japanerne har laget en del tøffe sportsbiler opp gjennom årene, og det har tatt sin tid siden den siste modellen med bakhjulstrekk derfra kom. Dermed har det ikke vært noe nytt kjøretøy på markedet på lenge fra øst, sier vår kjenning.

- Dessuten er bilen laget også for de som står klare med tuningsett og mange flere hestekrefter til den. GT86 vil bli en storselger for familiefedre med sporstbildrøm og ”normal” lommebok, og den vil selge mye hos banefolket som driver med drifting, altså breisladd på bane, mener eksperten.

En lykkelig stund

VOL fikk låne bilen fra Toyota Nordvik på Sortland noen kveldstimer, og det ble en lykkelig stund. Vi kjørte strekningen Sortland mot Kvalsaukan, før vi vendte tilbake til den blå byen. Derfra kjørte vi til Hadseløya, før vi bega oss rundt øya, langs yttersida. Lav sol og blodrød kveldshimmel til tross, det var ikke landskapet som imponerte mest på øya den kvelden.

Denne bilen er ribbet for mikkmakk, og kun rigget for det bilen i sin tid opprinnelig ble laget for: Nemlig å frakte deg fra A til B. Jeg lot meg frakte opp og ned bakketoppene, og rundt svingene på de smale, asfalterte vegene. Fra tid til annen måtte jeg stanse opp, og gå ut for å beundre det nydelige kjøretøyet.

Bilen er uten tvil det morsomste jeg har satt meg bak rattet i, og det inkluderer blant annet en tur i klassikeren Ford Mustang, på vei til Las Vegas for atskillige år siden. Bilen er et samarbeidsprosjekt mellom Toyta og Subaru, og det bidrar til sportsbilfølelsen, skulle vi tro.

Vi følte oss veldig trygge i kjøretøyet, som ga en veldig god og presis respons både ved hastig forbikjøring, kraftig nedbremsing, og liksom-spontane unnamanøvre. Jo da, denne bilen kan godt bli en ny sportsbilklassiker. At det er trangt i baksetet er det knapt en sjel som vil finne grunn til å bemerke. Brom-brom!

Toyota GT86

Motor: 2,0 liter bokser

Akselerasjon: 7,6 fra 0-100 km/t

Dreiemoment: 205 NM ved 6.600 o/m

Forbruk: 0,78 l/mil.

Sikkerhet: 7 kollisjonsputer, veggrepskontroll, ABS, elektronisk bremsekraftfordeling, etc.

Vekt: Ca 1280 kilo

Lengde: 4,2 meter

Bredde: 1,77 meter

Høyde: 1,28 meter

Toppfart: 235 km/t