Tunneldriverne i Andøy-selskapet LNS har siden i fjor hæst hold på med prosjektet ny E6 over Kvænangsfjellet.

Tirsdag nådde tunneldriverne gjennom i den ene av de to tunnelene. Det skriver Veier24.

Den aktuelle tunnelen er 3,4 kilometer lang, og den lengste i prosjektet.

Som forventet

Prosjektsjef i Nye Veier, Steinar Rask, sier til nettstedet at fremdriften har vært som planlagt, rent teknisk.

– Fjellet har vært som forventet. Det har ikke vært behov for injeksjon, og forbruket av sikringsmateriell har vært som planlagt, sier han.

Ifølge Veier24 er Frode Nilsen, direktør i LNS, også fornøyd med at geologien har stemt med hva de var forespeilet på forhånd.

– Preget oss voldsomt

Både Rask og Nilsen er tydelige på at gjennomslaget ikke fikk den samme feiringen som understreker at dagens gjennomslag ikke var omfattet av samme festivitas som vanlig når åpningen gjennom fjellet blir markert.

– Dødsulykken har preget oss voldsomt, slår Nilsen fast.

Det var 30. september Torleif Nilsen fra Birtavarre i Kåfjord omkom under arbeid på prosjektet.

Viktig og utsatt

Fjellovergangen over Kvænangsfjellet er på 25 kilometer. Den ligger mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark, og er den eneste veien som forbinder fylket med resten av landet. Kvænangsfjellet er ofte stengt vinteren. Dette på grunn av skredfare og sterk vind.

– Ved dagens milepæl er prosjektet med ny E6 over Kvænangsfjellet nesten halvveis gjennomført, anslår Rask til Veier24.