Foto: unknown

1. mars fyller refleksvestpåbudet i bil fem år. Bilføreren skal ta på seg vesten dersom bilen må forlates langs veien.

– Langs E6 og E18 har anslagsvis en tredjedel på seg vest. På mindre villaveier og riksveger utenfor tettbebygd strøk, er det heller sjelden vi ser den i bruk, sier driftssjef Geir Danielsen i Falck Stor-Oslo.

Han og kollegaer i Falck har registrert en nedgang i bruken siden påbudet kom.

– Hovedgrunnen til at vest ikke brukes, er nok at den oppleves som unødvendig. En del syns kanskje vesten er både harry og for dramatisk. Andre ser på dem på linje med kjørehansker: Fine greier, men ikke akkurat nødvendig, sier Danielsen.

Som ønsket

Veimyndighetene er enig i at flere kunne brukt refleksvest.

– I utgangspunktet har påbudet fungert som ønsket, men det gjenstår en jobb med å øke bruken. Vårt inntrykk er ellers at folk er flinkest til å bruke vest der trafikken er stor og farten er høy. Det var jo også det vi ønsket oss, sier fagdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet.

Bakgrunnen for refleksvestpåbudet i 2007 var at minst tre personer ble kjørt ned og drept hvert år mens de satte opp varseltrekant etter å ha fått motorstopp.

– Antall ulykker og farlige situasjoner er redusert. Vi har ikke hatt denne typen dødsulykker de seneste årene, så vidt jeg kjenner til. Derimot har vi flere ulykker med fotgjengere som ikke bruker refleks i mørket, sier Amundsen.

Forskjell på sjåfører

E18 i Vestfold er et lyspunkt, ifølge Falck.

– Folk er flinke til å bruke vest her. Men så er jo også både trafikken tett og farten høy. Folk kjører i 120 km/t, og da er det farlig å gå ut av bilen hvis man får stopp, sier Ole-Tom Gustavsen i Falck Tønsberg.

Geir Danielsen mener det ikke bare er veistandarden og trafikken som avgjør bruken, men også hvem som sitter bak rattet.

– Er det en nyere, velstelt Toyota med et eldre ektepar vi må hjelpe, har sjåføren nesten alltid på seg vest når vi kommer. Mens en yngre kar i BMW som regel ikke skjønner vitsen med vest, sier han.

– Sett deg

I Bergen og omegn bruker omtrent halvparten vest. Også her varierer det med hvilken vei man kjører på. Servicemennene som oppholder seg langs veien til daglig, i godkjent og refleksutstyrt arbeidsantrekk, understreker behovet for refleks også på mindre veier.

– Når det oppstår noe så uventet som at bilen plutselig punkterer eller bare stopper, er det lett å glemme refleksvesten. Man er litt satt ut og tenker på det man skulle rekke og hvordan man kan komme seg raskest mulig videre, sier Espen Solberg i Falck Bergen.

– Hvis de ikke har vest selv, får de en av oss. Det hender at også at vi ber dem sette seg i bergingsbilen for å være trygge, sier Solberg.

Spania, Portugal og Tyskland hadde allerede refleksvestpåbudet da Norge innførte det. Siden har Danmark, Sverige og Finland kommet etter.