Da messa åpnet tirsdag lokket de køer av besøkende fra inn og utland til Arena Nordlands stand på messa. I tillegg til å bidra med smaksprøver til alle besøkende, disket de opp for statssekretæren fra fiskeridepertamentet som møtte for fiskeriministeren.

- Dette er overveldende og veldig flott, var karakteristikken Amund Ringdal ga utstillingen og minnet om at 95 prosent av det sjømatnæringen produserer går til eksport.

Roser initiativet

Etter rundturen blant utstillerne fra fylket roste han også initiativet fra Nordland.

- Vi har mange store og små bedrifter, nærmest på hvert et nes heime. Da kan vi ikke vente at alle skal ha apparat til å gjøre seg synlig på en slik arena alene. Derfor er det flott at man i Nordland har slått seg sammen og skapt en godt synlig markesføring, sa Ringdal, uten et kritisk ord til at Nordland fylkeskommune både bruker penger og legger til rette for bedriftene på sjømatmessa.

Utfordrende

De fem ungdommene fra Sortland videregående, avdeling Øksnes, stortrives med hardt arbeid på sjømatmessa.

- Dette er både lærerikt og artig, understreker Roman Komlev, mens han fyller brettene med nye smaksprøver av laks, sild, kvalkjøtt og mere til.

- Det er stor rift blant elevene om å få være med hit på messa. Elevene opplever det som utfordrende og lærerik, men masse hardt arbeid, sier lærer Leif A. Holm som underviser dem i resturant- og matfag.

Viktig for sjømatbedrifter

Arena Nordland på verdens største sjømatmesse er blitt svært viktig for mange sjømatbedrifter i Nordland.

- Det er mitt entydige inntrykk etter å ha snakket med de fleste av bedriftene som deltar, det sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap)

Sjømatmessa i Brüssel arrangeres i år for 22. gang, mens det er åttende gang Nordland fylkeskommune bidrar til at bedrifter fra Nordland kan vise felles muskler på Arena Nordland.