I begynnelsen av juni vil en landbasert containerkran på 250 tonn etableres i tømmer- og containerhavna på Børøya. Kranen eies av logistikkselskapet Samskip, og skal laste og losse containere i det nye havneavsnittet.

– Infrastrukturen som kommunen har etablert med sin nye industrihavn, muliggjør en videreutvikling av den allerede eksisterende containeraktiviteten i regionen. Vi ser frem til å ta den nye havnen og havnekranen i bruk over sommeren, uttaler Are Gråthen, Regionsdirektør i Samskip i en pressemelding.

Etablering av ei havnekran gjør at de kan gjøre mer fleksible operasjoner og betjene flere skip.

– At vi nå kan ekspandere vår virksomhet og vårt tjenestetilbud til Hadsel, og sammen drive opp mer containertransport på sjø, ser vi på som et stort steg inn i fremtiden, forteller Jørgen Solli, daglig leder i Nordtrafikk.

Are Gråthen, regionsdirektør i Samskip. Foto: Arkiv/Ann-Julie Nordgaard Nesmoen

Drømmescenario

– Dette blir den første håndfaste etableringen i Stokmarknes Miljøhavn, og vi gleder oss stort av at selskap som Nordtrafikk og Samskip allerede nå ser verdien av den nye havna vår, sier Olav Henning Trondal.

Han forteller at denne etableringen gjør at Hadsel Havn når sine mål for aktivitet over kaia allerede før 2030, som er før den opprinnelig fastsatte målsetningen om full utnyttelse av området til Hadsel Havn innen 2035.

– Det er akkurat denne typen etableringer man ønsker seg på arealet i umiddelbar nærhet til kaia, fordi det er direkte relatert til havnedrift og transport av gods på sjø, sier han.

Havnesjef Olav Henning Trondal i Hadsel Havn i Stokmarknes miljøhavn. Foto: Elisabeth Bergquist

Videre planer

I pressemeldingen står det at vekstprognosene og planene for antall containere som skal fraktes gjennom Stokmarknes Miljøhavn, betyr også at Nordtrafikk kan komme til å trenge lager- og frysefasiliteter i tilknytning til krana. For Stokmarknes Miljøhavn AS betyr dette en ny aktør som er avhengig av det allerede utfylte bakarealet. Dette er gledelig nytt for det nyetatablerte selskapet, som nå er organisert under Trollfjord AS.

Administrerende direktør, Barry Larsen, forteller at det er flere aktører som vurderer etablering i Stokmarknes Miljøhavn, og at de er i konstruktive samtaler. Flere av disse er børsnoterte, og er derfor sensitive med tanke på informasjonshåndtering og offentlighet, samtidig som konkurransemessige forhold spiller en vesentlig rolle.

Mer transport på sjø

Etableringen er i henhold til de overordnede målsetningene for Stokmarknes Miljøhavn, som skal være infrastrukturen som gjør det mulig å få mer transport til og fra regionen bort fra veinettet.

– Dette har vært Hadsel kommune sitt hittil aller største bidrag inn i det grønne skiftet. Vi er glade for at det nå er Stokmarknes Miljøhavn AS som skal forvalte både denne muligheten, og de neste som kommer, til det aller beste for prosjektet som helhet, sier ordfører Lena Arntzen.

Hun mener at etableringen er med på å øke konkurransekraften til havna og åpner for nye synergier mellom fremtidige etableringer.

– Samtidig er det en fantastisk bekreftelse å få, når denne typen infrastruktur legges akkurat her. Dette styrker vår posisjon som logistikk-knutepunkt i Nord-Norge, avslutter Arntzen.

Lena Arntzen, ordfører i Hadsel kommune. Foto: Elisabeth Bergquist