Båten passerte ved 10-tida gjennom Sortlandssundet, og gjorde der et stopp for å ta med seg et knippe BioMar-ansatte som får være med siste sjarmøretappen.

Per Rydheim i Skipsmagasinet.no har lånt oss bilder for anledningen.

Blant disse er personalsjef Skjalg Steiro, som ikke legger skjul på at det er en stolt dag for BioMar. Riktignok er båten eid av Øksnesrederiet NSK Shipping, men den er profilert i BioMars farger, og skal på alle måter være fôrprodusentens ansikt utad på sin ferd opp og ned langs kysten.

Nyinvesteringer i lastebåtnæringa er ikke hverdagskost. Og når man først går hen og bruker 200 millioner på ny skute, er innholdet siste skrik.

Båten er utstyrt med Rolls-Royce dynamisk posisjoneringssystem, som lar skipet losse ved oppdrettsanleggene uten å fortøye. Rolls-Royce har levert verdens første rene gassmotor som driver propellen via en aksling. Den yter 1.620 kW med to-trinns forbrenning som gir høy ytelse og lav temperatur med minimale utslipp

Båten er 70 meter lang og 16 meter bred. Den har en lastekapasitet på 2.200 tonn og 50 tonns kran.

Den offisielle dåpen av nyskuta er planlagt 20. august, men når båten legger til på Myre ved ett-tida i dag blir det en enkel mottakelse fra fabrikken med norske flagg og nogo attåt.

For deg som er glad i flotte båter blir det åpen båt resten av dagen.

Deretter blir nyskuta liggende på Myre i 14 dagers tid for montering av den siste elektronikken og innkjøring av maskinene om bord.