– Nordmenn røyker ikke i bilen lenger, men hullet der sigarettenneren satt blir nok værende. Utviklingen av duppeditter som kan plugges inn, har gått rett til værs. Bare hos oss nærmer vi oss nå nesten femti forskjellige produkter, sier daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema.

Den vanligste bruken av sigarettennerhullet er som ladepunkt for mobiltelefoner, nettbrett, lommelykter og lignende. Men også elektrisk jekk, tv-antenne, ekstra seteoppvarmer, bilstøvsuger, skjøteledning, driftsstrøm til solcellepanel og bilbatteritester kan plugges rett inn.

– Du får også termokanne utstyrt med sigarettennerplugg, der du kan varme opp vann og annen drikke. Satt på spissen kan man si at bilen er blitt en rullende stikkontakt. Bruksområdene for den tidligere sigarettenneren er nærmest talløse, sier Fredriksen.

Røykepakker

De siste 15 årene er andelen dagligrøykere nesten halvert i Norge. Bare 17 prosent røyker daglig, ifølge Statistisk sentralbyrå. Trenden er den samme i resten av Europa og i Nord-Amerika.

Bilindustrien har tatt hintet.

– Sigarettennere og askebegre er ikke lenger standardutstyr på nye biler, men må forhåndsbestilles som ekstrautstyr. Det blir ofte omtalt som røykepakker og kommer som regel uten merkostnad, sier informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi-importøren Harald A. Møller.

Heller ikke han ser tegn til at sigarettennerhullet forsvinner.

– Det er heller motsatt, at bilen får flere ladepunkter. Flere modeller kommer med ladepunkter i bagasjerommet også, der du for eksempel kan få strøm til en liten kjøleboks og lignende, sier Tegneby.

Også rommet som askebegeret satt i er blitt værende, men nå som et lite lagringsrom.

Løse tennere

Til sigarettennerhullet får du selvfølgelig også kjøpt løse sigarettennere. Men Biltema selger ikke mange av dem lenger, 25 prosent færre nå enn for tre år siden.

– Når man tenker tilbake på 1970- og 80-tallets røykfylte bilkupeer og illeluktende askebegre, er det i grunn flere fordeler enn de helsemessige ved at sigarettennere og askebegre forsvinner fra bilene. Det er også mye lettere å selge en bil når den ikke er fullstendig innrøkt, sier Biltema-sjefen.