Det er tid for biltest - den nye Volvo V40 skal til pers. Og en biltest skal man gjøre ordentlig. Så jeg ringer sjefen:

- Har vi noen avtale på hvor langt vi kan kjøre?

- Hva tenker du på?

- Vi lurte på å ta en tur til Bjerkvik.

- Kjør på! De får masse god omtale av bilen, lyder svaret.

Dermed blir det langtur.

Og omtalen, den blir god.

Stappet av teknologi

Jeg vet på forhånd at bilen er fullpakket av teknologi og på tur inn mot rundkjøringen ved brua melder det første sikkerhetssystemet seg.

Jeg ligger mellom to biler, og idet bilen foran begynner å bremse ned, bremser V40-en også ned av seg selv. Etter en sjekk i brukermanualen til bilen skjønner jeg at dette var det såkalte City safety.

Veiskiltinformasjonssystemet er det neste jeg merker meg. Bilen følger med på skiltene og fartsgrenseskilt og forbikjøring forbudtskilt kommer opp i instrumentpanelet.

Automatiske langlys

På tur ut av en 60-sone, sitter jeg og venter på at bilen skal komme opp med 80-skiltet i instrumentpanelet da et oransje lys kommer på fremme ved a-stolpen. Dette er blindsonesystemet som forteller meg at jeg blir forbikjørt.

Når det er blitt mørkt og langlys er blitt en nødvendighet merker jeg en ting til. Langlysene dimmer ned automatisk for møtende biler og slår seg på igjen etter at bilen er passert.

Dette - i kombinasjon med adaptive cruisekontroll - betyr at alt jeg trenger å gjøre er å styre og følge med på veien.

Og så videre...

Men denne bilen har enda mer: Fotgjengervarsling som overvåker området foran bilen og bremser om du ikke legger merke til fotgjengere foran bilen.

V40 er første bilen i verden med fotgjenger-airbag. En kollisjonspute er plassert under panseret - så hvis uhellet er ute og du skulle treffe en fotgjenger vil vedkommende bli beskyttet mot sammenstøttet.

Filholdingsstøtte som hjelper deg å holde riktig fil når bilen er i ferd med å skjene ut uten at du merker det. Hvis du ikke bruker blinklyset for å markere filbyttet og begynner å gli ut fra filen, vil du varsles med vibrasjon i rattet, mens systemet automatisk og forsiktig styrer bilen tilbake i filen din, om du ikke velger å overstyre dette.

Kjører bra

Ja, og så må vi ikke glemme at dette tross alt er en bil. Som er laget for å kjøre på veien og komme seg fram.

Her er det selvsagt ingen overraskelser. Volvos nye V40 er akkurat like bra som man skulle tro.

Bilen er utrolig lettkjørt. Motstanden i clutchen gir perfekte giringer hver gang. Styringen gir tilbakemeldinger som gir deg god kontroll. Bilen er smidig i svingene og sitter bra på veien.

Bilen vår kostet en del over 300 000 kroner, men det er mest fordi den er stappfull av ekstrautstyr. Bilen har den minste motoren i klassen - 1,6 liter diesel på 115 hester. Det er mer enn nok for folk flest; bilen har et godt dreiemoment som gjør opp for motorstørrelse.

Selv om det sikkert er enda mer artig å kjøre toppmodellen på 254 hester. Den koster riktignok godt over 600 000 kroner.

Man føler seg dessuten fort hjemme i Volvo V40. Skinnsetene er gode å sitte i. Originalstereoen leverer utrolig bra lyd. Musikk kan du hente fra radio, cd eller USB, og menyene er svært brukervennlige.

Og en artig liten sak til slutt:

Dette er bilen for både grønne og røde dager. Du kan nemlig velge mellom sju forskjellige farger på interiørlyset, og finne den som passer humøret ditt. Men med dette bilen tror jeg humøret blir bra uansett!