Eldrerådet leder Liv Tjønsø innleder brevet sendt kommunedirektøren med å poengtere at dokumentaren avdekker stor svikt i omsorgen av eldre i hjemmetjenesten forskjellige steder i landet.

– Samtidig er eldrerådet takknemlig for at noen velger å stå frem med sine historier i en sektor som normalt er svært lukket, taushetsbefengt og lite tilgjengelig for allmennheten, sier Tjønsø og fortsetter med at eldrerådet er kjent med at det utøves mye omsorg og behandling av god kvalitet i Sortland.

– Men vi utelukker ikke at forhold som kommer frem i dokumentaren også kan foregå her, hevder hun.

Eldrerådet er et lovpålagt organ som finnes i hver kommune som har som formål å «skal bidra til at eldre blir sikret bred, åpen og tilgjengelig medvirkning i alle saker som omhandler dem (de eldre).  Eldrerådet har rett til å uttale seg i saker som gjelder eldre.», poengterer Tjønsø overfor kommunedirektøren.

Ber om redegjørelse

– Med bakgrunn i eldrerådets mandat og de forhold som ble avdekket i dokumentaren ber vi kommunedirektøren om redegjørelse og svar på noen spørsmål i møtet i eldrerådet 8.2.23:

  1. Vil kommunedirektøren snarest ta initiativ overfor hjemmetjenesten med spørsmålet om omsorgtjenesten har noe å lære av det som ble avdekket i dokumentaren?

  2. Har Sortland kommune utarbeidet retningslinjer ved private telefonsamtaler under oppdrag hos bruker/pasient?

  3. Har ansatte nødvendig kompetanse i møte med personer med demens/kognitiv svikt i hjemmetjenesten og er det tilstrekkelig personell til oppgavene?  Hvis ikke hva gjøres av tiltak?

  4. Hvordan sikrer Sortland kommune at flest mulig av ansatte i den daglige omsorgen av brukere/pasienter, har kjennskap til deres ønsker og behov?

  5. Sortland har mange dyktige ansatte med annet lands opprinnelse. Hvilke krav stilles til språkkunnskaper både i å gjøre seg forstått overfor brukere/pasienter og medarbeidere og selv forstår hva som blir formidlet til dem?