Tirsdag denne uka dro daglig leder i Prestfjord, Knut Roald Holmøy, til Spania for å se på selskapets nye båt, «FT Holmøy», som fortsatt er under bygging ved Freire-verftet i Vigo i Spania.

Ble sjøsatt

Nybåten ble sjøsatt i månedsskiftet august/september, men fortsatt gjenstår mye arbeid om bord.

– Sjøsettingen måtte foregå ved fullmåne og flo sjø på grunn av dybdeforholdene i havna. Båten ble firet langsomt ut og deretter forsiktig buksert av flere slepebåter bort til en annen kai, hvor resten av klargjøringen skal foregå, skriver selskapet på sine nettsider.

Jubel

De melder videre om full jubel hos både verftet og rederiet da båten tok oppdrift og fløt.

– Når den nå er sjøsatt, skal vi i gang med installering av alt utstyr som skal om bord, forklarer Holmøy til Sortlands-Avisa, på telefon fra Spania.

Om en måneds tid starter selskapet å kjøre i gang motorer og annet utstyr. Prosessen frem til nå har gått bra, så Holmøy forventer å kunne gå fra Spania til Norge allerede ved utgangen av januar.

– Ofte er det sånn at det kan være mange skjær i sjøen når man bygger en båt. Men så langt ser det bra ut. Vi er veldig tilfredse, sier Holmøy.

Bygger i Spania

Selskapet har sin tekniske avdeling på plass i Spania, der tekniske instruktører følger opp nybåten daglig. Båten er designet av Rolls Royce. Byggetid er 20-22 måneder.

– For oss er det ingen forskjell på hvor vi bygger båten. Vi bygger hvor som helst. Det betyr ingenting for oss. Her ser vi at vi er på et sted som har bygd båter før, og vi er fornøyde. Det går på pris og leveringstid. Den gangen vi var ute, var ikke interessen fra Norge så stor. Vi føler at vi får de spesifikasjonene vi skal ha, sier Holmøy.

280 mill. kroner

«FT Holmøy» blir en 69 meter lang, og 17 meter bred frysetråler, ikke ulik «FT Prestfjord», som selskapet fikk bygget i 2012. Holmøy blir imidlertid fire meter lenger, og pasiteten blir litt større. Og prislappen? Omtrent 280 millioner kroner.

Båten bygges i utgangspunktet for frysing av sløyd, hodekappet fisk. Den kan imidlertid raskt bygges om til filétfabrikk, dersom det skulle være mer lønnsomt. «FT Holmøy» blir rustet for å gå lengre ute av gangen, samt å gå lenger ut på fiskefeltene.

Gammelbåt solgt

Nytråleren skal erstatte «FT Langøy», som blir solgt i disse dager. Kontrakten er signert, men Knut Roald Holmøy vil ikke enda ut med hvem som er kjøper. Han røper imidlertid at båten er solgt i Norge.

40 meter lange «FT Langøy» ble bygget i 1996 på Kaarbøverkstedet i Harstad, og har vært i drift hos Prestfjord siden 2008. Langøy har 2,983 torskekonsesjoner fra 2012.

– Langøy er nå gammel og sliten. Det var en båt som ble kjøpt på grunn av kvoten sin del. Siden den gang har vi fått strukturert opp og økt kvotegrunnlaget. Dette er derfor ei helt ordinær fornying, sier Holmøy.

I tillegg har selskapet frysetrålerene «FT Sunderøy», bygget i 2004, og «FT Prestfjord», bygget i 2012.