Som Andøyposten tidligere har skrevet så ble det slutt på automatisk landposttjeneste på døra 1. mars i år. Dette har gjort hverdagen til staveværing Annelise Johansen tungvint.
– Før fikk vi et smilende postbud på døra, når vi fikk pakker. Nå kommer det hentelapp, der det står at det ligger en pakke til oss ved Post i butikk i Risøyhamn, sier Johansen.
Lang reise
Hun påpeker at for alle de som bor på Stave og nordover er det lettere å få tak i pakken på Post i butikk på Andenes.
– Vi på Stave har to mil til Andenes, mens det er hele fire mil til Risøyhamn. Det må vel være en mulighet for oss å få byttet utleveringsadresse til Andenes, vil Johansen vite.
Hun synes det er alt annen en fremskritt å måtte kjøre åtte mil for å hente en postpakke som hun tidligere fikk levert direkte på døra.
Kan ikke byttes
– Hentekontor kan ikke byttes. Dersom kunden sogner til Risøyhamn via sin postadressen, så er det ikke mulig å bytte til et annet hentekontor, selv om det er mye nærmere. Kunden kan be om å få pakken videresendt, men da må det betales 100 kroner i porto. Men dersom kunden er omfattet av landpostbudtjenesten kan hun bestille gratis hjemlevering via nett eller telefon på Postens kundesenter. Pakken vil da bli levert på døren neste dag, opplyses det fra Postens kundesenter.
– God sak
Johansen er glad for at det er mulig å kontakte Posten når hun får en hentelapp, slik at pakken kan leveres på døren neste dag. – Det er en god sak, men det er litt unødvendig, synes jeg. Det burde ha vært slik som før, at Posten først prøvde å levere pakken på døren, avslutter hun.