Nå hjalp det sikkert på at demobilen var en knall rød AMG-versjon. Men at den nye A-klassen fra Mercedes er noe som kommer til å gjøre det godt blant damene, levner tilbakemeldingene vi fikk under testen liten tvil om.

De første A-klasse-kundene i Lofoten og Vesterålen er enten i kategorien kvinner eller ungdom. Flere herrer står på ventelista, men selgerne forventer at bilen kommer til å selge godt blant damene og ungdommen i fortsettelsen.

Glem alt

Den som husker hva A-klassen fra Mercedes har vært tidligere, må bare glemme alt. Den nye A-klassen har forlatt mini-flerbruksbilkonseptet, og fremstår nå helt og fullt som en sporty kompaktbil på linje med andre kjente konsepter fra Volvo, BMW, Audi og de andre premiumleverandørene.

Prismessig legger den seg også inn i et sjikt som gjør at mange som før har tenkt at Mercedes er forbeholdt fiffen, kan tenke over saken en gang til. Rimeligste versjon starter rundt 280.000, og vil man ha en utgave med ekstra stash slik SA kjørte i helga, kommer prislappen på drøyt 340.000 kroner.

Drar godt

Vår testbil hadde minste motoralternativ; 1,8 bensin med 90 hester. Det høres lite ut for en bil som veier hele 1.370 kilo, men maskineriet har godt moment i bunndraget og drar villig på høyere turtall når man vil sparke litt ekstra fra bortetter hovedvegen.

Hvis du er ute etter enda friskere fraspark, heter den største bensinmotoren 250, og leverer 155 hester. Og ønsker du diesel, vil vi tro at også 200 CDI-alternativet leverer ytelse i bøtter og spann for denne bilstørrelsen.

#denfølelsen

Men kjøringa da? Har den «Mercedes-følelsen»? Ohhh, yeah! Nå må det sies at testsjåførens personlige Mercedes-følelse er sterkt preget av årelang privatkjøring av utslitte E-klasser med nedslitt fjæring og romslig styrerespons.

Det er et aldri så lite sjokk å sette seg inn i en kjøpingsny, sportsfjæret, tight merce og dure i veg på svingete vaskebrettveger rundt Hadseløya. Men jo; A-klassen gir deg samme følelsen som de større modellene: Døra lukkes med en dump, påkostet lyd, og man befinner seg plutselig i en kupè avsondret fra resten av verden.

Bortetter veien opplever man en komfortabel, småsint, men veloppdragen milsluker som man er oppriktig lei seg for å måtte levere fra seg etter endt prøvetur. Mercedes A-klasse Vår testbil: Minste motor på 1,8 bensin, 80 hestekrefter Kan fås med opp til 155 bensinhester Bilen veier 1370 kilo