Nylig leverte Multiconsult på vegne av Forsvarsbygg en analyse av støy fra F35-kampfly på flyplassen i Evenes. Analysen bekrefter at det er en sikker flyplass.

Sikkerheten avhenger ifølge Forsvarsbygg av at rutinene som er laget blir fulgt.

På Evenes deler F-35 rullebane med sivile fly. Analysen viser at det er fire mulige situasjoner der brudd på rutinene kan medføre stor risiko for varig hørselsskade. Dette innebærer situasjoner der ansatte eller passasjerer befinner seg på flysiden av terminalbygningen eller i støysonen på landsiden av terminalbygningen akkurat når et kampfly tar av med særlig høyt motorpådrag.

Ifølge Forsvarsbygg tar ikke flyene av før det er gitt grønt lys fra tårnet, skriver NRK.

Avinor og Widerøe er ifølge kritiske til konklusjonen. Lufthavnsjef Geir-Olav Skogstad sier til NRK at det bare er midlertidige tiltak som er undersøkt, og ikke den helhetlige konsekvensen for Evenes når det blir mer øvingsaktivitet.

Lufthavnsjef på Evenes, Geir-Olav Skogstad mener Multiconsults konklusjon om trygg flyplass ikke holder. Foto: Per Jan Pedersen

– Da vil risikobildet være et annet fordi vi får langt hyppigere avganger med flere fly, og flere situasjoner samtidig som det er sivile fly på bakken, sier Skogstad, som fortsatt mener Forsvarsbygg må ta regningen for flere tiltak, som:

  • Passasjerbruer til større fly

  • Flytte fly som ikke kan benytte passasjerbruer ut fra sonen

  • Bygge et parkeringshus for å skjerme parkeringsplassen

  • Støydemping av enkelte rom som har aktivitet der man ikke må bli forstyrret for mye

Forsvarsbygg mener ifølge NRK at flyplassen nå er sikret godt nok.