- Når du bruker nødtelefonen fra tunnelen går det samtidig alarm på Vegtrafikksentralen (VTS). Operatøren som snakker med deg vil vite hvor du er fordi vedkommende ser hvilken telefon som er aktivert. På den måten kan vi hjelpe uten at verdifull tid går tapt, sier seksjonsleder Arnmod Bjørnstad.

Om du skulle få et havari eller bli utsatt for en ulykke inne i en tunnel, er det ekstra viktig at VTS får korrekte opplysninger.

Overvåker og varsler videre

Vegtrafikksentralen overvåker 80 tunneler i landsdelen døgnet rundt.

Nødtelefonen går direkte til sentralen, som øyeblikkelig ser hvilken tunnel det gjelder. Sentralen kan varsle brann, ambulanse, politi eller bilberging etter behov. Operatørene kan også stenge trafikken inn i tunnelen om nødvendig. På den måten øker de bilistenes sikkerhet og forhindrer at nye uhell eller ulykker skjer som følge av den første.

Brannslukker stenger tunnelen automatisk

Særlig viktig med rask beskjed er det ved brann. Hvis noen tar ut en brannslukker blir tunnelen automatisk stengt. Samtidig går det en alarm på VTS, som automatisk varsler det lokale brannvesenet, selv om ingen har meldt at det brenner.

Operatørene kan gi brannvesenet opplysninger om hvor brannen er og hvordan røyken strømmer ut av tunnelen. Ut i fra dette kan de gå inn i tunnelen fra den siden hvor det er minst røyk.

Sentralen kan også fjernstyre ventilasjon i tunnelen hvis nødvendig.

Bruk havarilommene

Om uhellet er ute, forsøk å få bilen inn på en av havarilommene i tunnelen. Hvis ikke det er mulig, sørg for å få bilen så langt inn mot kanten av tunnelveggen som mulig. Sett på nødblinklysene på bilen.

-Når du skal gå mot nødtelefon, pass på at du har bilen med nødblinklysene bak deg, sier Bjørnstad.

Rødt lys betyr stopp

Rødt vekslende lys utenfor en tunnel betyr STOPP på samme måte som rødt lys i et lyskryss. Årsaken kan i verste fall være brann, men det kan også være helseskadelige gasskonsentrasjon som ikke er mulig å se.