Testen sier lite om hvor praktisk bilen er i daglig bruk, ikke mye om komfort, garantier, eiertilfredshet og kollisjonssikkerhet, men derimot det meste om hvordan de 16 bilene i testen klarer seg når temperaturen synker godt under null og veien blir dekket av snø og is.

Bilenes bremser, stabilitet og evnen til å ta seg fram på glatte veier er testet. Lysene er testet i eget laboratorium. Varmeapparatene og de elektriske tilleggsvarmerne er også prøvd ut i Norden-kulden, og vi har sett på hvilket utstyr bilene har som gjør vinteren lettere for deg.

I tillegg har vi sett på hvordan bilene virker på det lokale og globale miljøet. Utslippene er testet i et avgasslaboratorium for å gi svar på hvordan utslipp av skadelige gasser og drivstofforbruket er i kulde. Det sier produsentene lite om i sine glansete brosjyrer.

Bilene som er med i testen er hentet fra ulike bil- og prisklasser. Felles for testbilene er at de var nye i 2011, har tohjulstrekk og alle kjører med samme type dekk.

Hvordan de forskjellige vinteregenskapene skal vektlegges kan selvfølgelig diskuteres. Vi har gjort vårt valg og da ble vinneren Mercedes-Benz B 180 CGI, tett fulgt av Lexus CT 200h, Audi A6 2,0 TDI og BMW 116i. I poengtabellen kan du selv gå inn og vektlegge de ulike egenskaper etter ditt behov og få annerledes resultat enn det vi fikk.