Fortsatt noe lavere ambulanseflyberedskap

Ambulanseflyberedskapen vil lørdag kveld og natt til søndag fortsatt være noe lavere enn normalt, med mellom fire og seks fly tilgjengelige.

REDUSERT: Lørdag er det fortsatt noe redusert beredskap for ambulanseflyene. Dette bildet viser et ambulansefly som tar av fra Leknes i 2018.  Foto: Berit Roald

Innenriks

Beredskapen vil variere mellom fire (tre kortbane) til seks (fem kortbane) fly. I tillegg er det tre ekstra fly i reserve, som kun kan operere på langbaner

Normalberedskapen i helger er åtte fly på dagtid, hvorav sju fly skal være kortbaneressurser, og sju fly om kvelden og på natten, opplyser helseforetaket Luftambulansetjenesten lørdag ettermiddag.

Helseforetaket velger nå å kun gi et mer generelt bilde av den planlagte flyberedskapen ettersom den ofte varierer mye gjennom dagen. Faktorer som oppdragsmengde, arbeids- og hviletidsbestemmelser, teknisk, vær og ulike tidspunkter for vaktbytter bidrar til at beredskapen hele tiden varierer.

Luftambulansetjenesten understreker at alle de nye ambulanseflyene i tjenesten, bortsett fra det nye jetflyet, kan lande på flyplasser med kort bane (800 meter). Flyene som er hentet inn ekstra, kan ikke lande på kortbane, men avlaster kortbaneflyene ved å ta oppdrag som går mellom to store flyplasser. I Nord-Norge går rundt 60 prosent av alle oppdrag med ambulansefly mellom to store flyplasser.

Av hensyn til beredskapen, vil oppdrag med lav hastegrad i perioder måtte bli utsatt eller utført av andre ambulanseressurser.

Selskapet Babcock overtok natt til mandag denne uka ambulanseflytjenesten i Norge. Babcock vant i 2017 anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over selskapet Lufttransport, som hadde drevet tjenesten i 25 år.

De første to ukene i juli må det gjennomføres pålagt trening for besetningene i ambulanseflytjenesten ved hvert vaktbytte. Det betyr at det er redusert tilgang på mannskap mens treningen pågår.

(©NTB)