Skagen kan bli tungt rammet, Widerøe truer med å legge ned de fleste av sine kommersielle ruter

Dersom regjeringen innfører en fellesmoms på 23 eller 25 prosent, varsler flyselskapet Widerøe at de vil legge ned nær 40 innenriksruter, skriver Nationen.

Færre tar fly til og fra Skagen.  Foto: Geir Bjørn Nilsen

Innenriks

Det er flesteparten av flyselskapets kommersielle flyruter i Norge.

De fleste rutene til og fra Skagen opereres på kommersielle vilkår. Skagen er utenom FOT-rutenettet. Det vil si de rutene som staten betaler for gjennom anbudskonkurranser. Andenes har avganger til Evenes, som ikke er en del av FOT-rutenettet.


Dette er anbudsrutene i Nord-Norge
  1. Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.
  2. Hasvik – Tromsø v.v., Hasvik – Hammerfest v.v. og Sørkjosen – Tromsø v.v.
  3. Lakselv – Tromsø v.v.
  4. Andenes–Bodø, Andenes–Tromsø v.v.
  5. Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
  6. Svolvær – Bodø v.v.
  7. Leknes – Bodø v.v.
  8. Røst–Bodø v.v.
  9. Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim v.v.
  10. Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim v.v.
  11. Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim v.v.
  12. Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim v.v.
  13. Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim v.v.

Kilde: Regjeringen.

 

Finansdepartementet har tidligere sagt at de ønsker én fast felles moms på 23 eller 25 prosent, noe som vil gjøre avgiftene høyere på blant annet persontransport, overnatting og mat.

Forslaget er sendt på høring, og det er i Widerøes høringssvar at flyselskapet varsler det omfattende kuttet i innenlandsruter.

– Økt moms fra dagens 12 prosent til 23–25 prosent kan innebære over 100 millioner i tapte inntekter som følge av passasjerbortfall, sier direktør for strategi og infrastruktur i Widerøe, Terje Skram, til avisa.

Flyselskapet argumenterer videre for at både flyseteavgift og CO2-avgift allerede gjør at flere av Widerøes flygninger ikke er lønnsomme, og at dette har rammet flyruter som er en del av «kollektivtrafikken» i distriktene, gjennom økte priser og redusert tilbud.

De ber regjeringen se til Sverige og Danmark som har henholdsvis 6 prosent moms og nullmoms på persontransport.

Høringsfristen for forslaget om felles momsavgift går ut 29. august. Finansminister Siv Jensen (Frp) har tidligere sagt at hun tror det ikke vil bli aktuelt å justere opp alle merverdiavgifter.

Reagerer

Venstres Arne Ivar Mikalsen peker overfor Vol på at forslaget ikke kommer fra regjeringen, men fra et utvalg.

– Dette er en sak som er på høring. Da har Widerøe helt korrekt sendt et svar om de konsekvenser de mener en slik omlegging kan få. Ordet kan er viktig her. For Finansministeren sier «Jeg ser  ikke for meg at regjeringen vil foreslå å fjerne alle lav og nullmomssatser slik utvalget foreslår, sa hun.» Det er altså ikke regjeringen som har foreslått dette, de har fått seg det forelagt fra departementet, sier Mikalsen.

– Mitt eget syn på saken er at regionalnettet ikke kan belastes med en slik omlegging. Derfor har jeg allerede sagt i fra der det har mest effekt, at dette ikke går an. Skal man innføre flat mva, så må andre ting justeres, slik Widerøe selv påpeker, sier Mikalsen.

Lena Arntzen, Høyres ordførerkandidat i Hadsel, viser også til finansiminister Jensen, som har sagt at hun vanskelig ser at regjeringa vil fjerne alle lav- og nullmomssatser, slik utvalget foreslår. Det synes hun er bra. Arntzen peker også på at utvalget som har sett på saken, har antydet at flyreiser kan legges ut på FOT-rutenettet. Det vil si der staten kjøper tjenester. I så fall vil flyprisene bli like lave som i Lofoten.

– Dagens flypriser fra Skagen er både stive og urettferdige i forhold til reisende i Vesterålen kontra reisende i Lofoten. Vi er helt avhengig av å ha gode samferdselsløsninger i vår region, og fly er en del av hovedpulsåra i regionen enten man liker det eller ikke. Det er allerede dyre flyreiser i Nord-Norge så jeg skal følge opp denne saken med Nordland Høyres representanter på Stortinget, som også sitter i transport-og kommunikasjonskomiteen.

Senterpartiets Kurt Jenssen peker på at Widerøe har sagt dette tidligere. Han advarer mot momsforslaget.

– Skagen-passasjerene blør sterkt økonomisk i dag og en slik økning vil selvsagt bli en forverring . Det kan se ut til at tiltakene Erna og hennes medløpere gjør for å forverre mulighetene i distrikts-Norge fortsetter. Den flyplassen med de dyreste billettene skal gjøres enda dyrere å bruke. Tragisk! sier Jenssen.

Lena Arntzen sier at Kurt Jenssens kommentarer tyder på at han ikke har satt seg godt nok inn i saken.

– Vi snakker om en utredning som regjeringen skal ta stilling til.

Åge Rusten, ordførerkandidat for Ap i Hadsel, peker på at Widerøes innspill kommer i en høring.

– Widerøe og mange andre har kommet med tilbakemeldinger i denne høringen. Dette ville vært særdeles negativt dersom dette skulle bli vedtatt av Stortinget.  Jeg kjenner på usikkerheten, men velger å ha tiltro til politikerne på Stortinget. Dersom de velger å overse slike høringssvar, har de mye å forklare sine velgere og samfunnet, sier han.

Kritiserer

Ørjan Robertsen, ordførerkandidat for Melbu og Omegn Samarbeidsliste, er rolig.

– Når det gjelder den foreslåtte avgiftsøkningen fra det nedsatte utvalget er det bare å senke skuldrene og ta det hele med stoisk ro. Hverken regjering eller Stortinget vil legge ned det som er igjen av rutetilbudet ved Stokmarknes flyplass gjennom en gigantisk avgiftsøkning, sier han.

Robertsen kritiserer at lokalpolitikerne ikke har klart å få gjennomslag for at Skagen bør være en del av FOT-rutenettet.

– Som aktiv bruker av Stokmarknes gjennom en årrekke er det derimot trasig å se rasering av rutetilbudet ved flyplassen de siste årene. Her må vi dessverre bare konstanterer at våre ledende lokalpolitikere ikke har klart å skape forståelse hos våre samferdselsmyndighetene med samferdselsministeren i spissen for at Fot-rutetilbudet må gjeninnføres på Stokmarknes. Manglende lokalpolitisk gjennomslag har ført til at regionens næringsliv og innbyggere må betale regningen i form av utopisk høye billettpriser og en flyplass som nesten ikke har flyruter igjen.