«Roald Amundsen» døpt i Antarktis

Torsdag ble MS «Roald Amundsen» døpt i Antarktis av gudmor Karin Strand. Den tradisjonelle champagneflasken var for anledningen byttet ut med en isklump.

DØPT: Torsdag ble MS «Roald Amundsen» døpt i Antarktis.  Foto: Shayne McGuire/Hurtigruten

Lokale notiser

I en pressemelding fra Hurtigruten AS heter det at «Roald Amundsen» er det første skipet som er døpt i Antarktis.


Hurtigruten tester drivstoff som kan revolusjonere shippingbransjen

Hurtigruten utfordrer norske myndighetene på veien mot målet om å operere helt utslippsfritt. Som første cruiserederi i Norge testes nå Biodiesel som potensielt kan redusere CO2-utslipp med 95 prosent om bord på skipet MS Polarlys. Verden er på vei inn i en ny æra – med et reiseliv drevet av bærekraft. Her setter Hurtigruten nye standarder for hele næringen.

 

– Vi kunne ikke tenke oss et mer perfekt sted enn Antarktis for å døpe et så unikt skip som MS Roald Amundsen, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

ISKLUMP: «Roald Amundsen» ble døpt med en isklump.  Foto: Andrea Klaussner

 

Mannskap og gjester fra mer enn 20 land er om bord på skipets jomfrutur til Antarktis. Dåpen fant sted i Chiriguano Bay på Brabant Island i Antarktis torsdag morgen lokal tid.


MS Roald Amundsen med historisk milepæl

Polarhelten Roald Amundsen brukte tre år på sin kryssing av Nordvestpassasjen. Ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen brukte tre uker

 

Gudmoren har selv gjennomført mer enn 140 ekspedisjoner til Antarktis. Hun døpte skipet med de samme ordene som Roald Amundsen brukte da han døpte «Maud» i 1917.

«Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave.»

GUDMOR: Polarpionér Karin Strand (i midten) er gudmor for «Roald Amundsen».  Foto: Andrea Klaussner

 

«Roald Amundsen» er bygget for hybrid-drift og kan drives med batteridrift. Det skal redusere CO2-utslippene med 20 prosent.

Skipet er 140 meter langt og har plass til 500 passasjerer når det er på ekspedisjon i Antarktis. Det er 265 lugarer om bord.


Hurtigrutens kommersielle turer kutter Vesterålen

Hurtigruten ASA kutter i stor grad ut Vesterålen og kutter Sortland helt på sine kommersielle turer som starter i 2021.

 

Sommeren 2020 skal «Roald Amundsen» seile langs kysten av Alaska.

Våren 2020 skal også søsterskipet «Fridtjof Nansens» være klart til seilas. Skipet er for øyeblikket under bygging ved Kleven Verft i Ulstein.