Øksnes kommunestyre skal i budsjettmøte nå i desember ta stilling til forslag fra medlemsmøtet i Arbeiderpartiet om å bevilge kr. 500.000 i planleggingsmidler for utbygging av vei og fortau for trygg adkomst til Vornesveien og Sandvikdalen. Kommunestyret får mulighet til å si ja flere viktige gladsaker for befolkningen i område og alle de av oss som er opptatt av bedret trafikksikkerhet.

Trygg veg har vært og er et sentralt premiss for Hovedutvalget for Teknisk sektor (HT) i alt planarbeid og ikke minst i regulering av Kjærlighetshaugen Boligfelt.

Oppmerksomheten om hovedutvalgets samlede planarbeid har nok i noen grad ikke kommet godt nok fram i den pågående debatten. For min egen del kan jeg vel ta noe selvkritikk for å ha vært mest opptatt av praktisk handling og konkrete resultat framfor «tilstrekkelig» informasjon om det store pågående planarbeidet for trygg adkomst for Sandvikbakken område og til Vornesveien og Sandvikdalen.

Allerede i første møtet til det nyvalgte Hovedutvalget den 25.11.2015 kom utvalgets bestilling om at reguleringsplanen for adkomst til Vornesveien og Sandvikdalen skulle tas opp til behandling. Hovedutvalgets ønske var velbegrunnet av flere forhold. Den største fordelen vil være at veien ut mot Vornes og Sandvikdalen blir mer trafikksikker for de myke trafikantene, med stor vekt på barns sikkerhet. Planens målsetting er å utforme trafikksikkerhetssystem som gi et klart skille mellom biltrafikk og myke trafikanter. Planen skal vektlegge opparbeidelse av fortau, fotgjengeroverganger og øvrige trafikksikkerhetstiltak. Med henblikk på bedring av sikkerheten til skolebarn i alle aldre og andre som bruker veien til og fra sentrum og området for rekreasjon og mosjon.

På grunnlag av dette ønsket fra HT blir saken forberedt av administrasjonen og tatt opp i hovedutvalgets møte 6.1.2016. Og hvor HT i sak 6/16 fattet vedtak enstemmig om: Oppstart av detaljreguleringsplan for området.

La meg minne litt om forhistorien. Vedtaket dreier seg hovedsakelig om «videreføring» av et reguleringsplanarbeid som startet opp i 2007, som ble avbrutt i 2009 på grunn av oppstart av utbedringen av innseiling til Myre havn, som begynte på denne tiden. Det var frykt for at området langs havna ved planområdet skulle bli innskrenket i forbindelse med arbeidet. Samtidig ble det også nevnt bekymringer for hvordan lys fra trafikanter på veien kunne påvirke de som kommer til innseilingen. I forslagets bestemmelser sto det at dette kunne forhindres/dempes med skjerming og dette fikk gode tilbakemeldinger fra Kystverket.

Siden denne saken ble avbrutt i 2009 var det gått så lang tid at administrasjonen mente det beste var starte planprosessen på nytt, med nytt vedtak om «Oppstart av detaljreguleringsplan». Samtidig skal det planarbeid som ble laget fram til 2009 brukes som grunnlag for det nye pågående arbeidet, men det må gjøres noen endringer.  Som for eksempel blir ikke Kjærlighetshaugen en del av denne planen. Hovedideen for den nye planen er å ta hensyn til dagens bebyggelse og bruk av boligformålene, samtidig som at det skal gjøres plass til ny og utbedret vei med fortau.

I debatten om regulering av regulering av Kjærlighetshaugen boligområde er det reist en del berettigede spørsmål som HT har forsøkt å gi svar på gjennom sitt arbeid i om lag et år:

Finnes det ikke reguleringsplaner for området? Til det er å si at det finnes arealplan fra 1976 som angir hva arealene i området kan benyttes til. Arealplanene er under sårt tiltrengt revisjon. For at tiltak skal kunne gjennomføres må det utarbeides reguleringsplaner som i detalj beskriver bebyggelse, veier, trafikksikkerhetstiltak og fellesområder for å nevne noe. I dette området ble reguleringsarbeidet stanset i 2009.

Hva er status på reguleringsplan for adkomst til Sandvikdalen og Vornes? Svaret her er at HT besluttet å gjenoppta planarbeidet i januar 2016. Ut fra påregnelig planleggingstid og nødvendig bevilgning til arbeidene, kan planen foreligge medio 2018.

Når kan arbeidene med vei, fortau og trafikksikkerhetstiltak starte i området? Etter at plan og anbudsdokumenter er ferdig - høsten 2018.  Dette svaret – og forpliktelsen - er betinget av kommunestyrets bevilgning av penger til planlegging nå i 2017 budsjettet og at tiltaket innarbeides ved revisjon av Økonomiplanen for Øksnes.

Hva er konsekvensen av å utsette vedtak om godkjenning av reguleringsplan for Kjærlighetshaugen boligområde?

Trafikksikkerhet og trafikkfarlig vei har vært nevnt som begrunnelse for å foreslå en utsettelse med godkjenning av planen. En slik begrunnelse vil måtte få den konsekvens at det blir byggestopp for hele området Sandvikdalen og Vornes. Dette får vidtstrekkende konsekvenser som jeg personlig vil advare mot. «Byggestans» i et av Vesterålens mest attraktive boområder krever grundige overveielser på selvstendig faglig grunnlag.

Kan beboerne i området ha tillit til at det blir gjort noe med den uholdbare trafikksikkerhetssituasjonen som har vært og som bare har forverret seg gjennom snart 40 år?

Til det er svaret at Hovedutvalg for Teknisk sektor har forpliktet seg selv til å arbeide fram plan og trafikkløsning for området. Slik jeg kjenner HT nåværende medlemmer Olav, Britt Mariann, Glenn og meg selv så vil vi gå inn for oppgaven med den høyeste prioritet. Beboernes frustrasjoner og tvil til gjennomføring er forståelig. Vi kan bare gjenreise tilliten ved å arbeide innenfor åpne og demokratiske spilleregler for en permanent løsning for området.

Hva med Kjærlighetshaugen Boligområde? Skal vi godkjenne planen? Planarbeidet har avdekket muligheter og problemstillinger knyttet til omregulering fra friområde til boligområde. Mitt beste råd er å sette seg grundig inn i planen. Administrasjonen har gjort faglige vurderinger som står seg. Hovedutvalget skiller lag med administrasjonen i vurderingen av om det er tilstrekkelig friområde tilbake til å dekke behovet, utover det som foreslått regulert til boligområde. Her konkluderer Hovedutvalget at dette er tilstrekkelig areal tilgjengelig. Her må det tilføyes at meningsforskjellen mellom hovedutvalget og administrasjonen ikke er dramatisk stor, all den tid at forslag til vedtak er formulert som alternativt forslag av administrasjonen.

Hva med kommunestyrets mulighet for ikke bare én, men flere gladnyheter til beboere i området og folk i Øksnes?

- For det første: Ved å innvilge kr. 500.000 sikres gjennomføring av arbeidet med reguleringsplan. Og legge grunnlaget for å avslutte en mer enn 40 års lang historie med forsømmelser.

- For det andre: Bevilgningen kan dekkes ved lånefinansiering. Som plangrunnlag for framtidige investeringer i veier og trafikksikkerhetstiltak. For det tredje: Bevilgning går ikke ut over andre driftstiltak. Det blir ikke nødvendig med «nedskjæring» for å finne penger til dette viktige tiltaket.

- Og helt til slutt: Ved å godkjenne reguleringsplan for Kjærlighetshaugen Boligområde kan noen forventningsfulle familier se fram til å få sin boligdrøm i oppfyllelse.

En bedre førjulsgave kan vi ikke gi hverandre!

Torgeir Larsen, utvalgsleder Hovedutvalg for Teknisk sektor, Øksnes