Fylkeskommunen har den siste tida jobbet med en omfattende gjennomgang av ferge- og hurtigbåttilbudet i Nordland, og fylkesrådet har foreslått store endringer i tilbudsstrukturen.

Dette for å «gi befolkning og næringsliv et moderne og attraktivt transporttilbud til sjøs», og for å «bidra til vekst og utvikling på Nordlandskysten».

Vurderer Skjerfjord

Som tidligere omtalt på VOL vil hurtigbåtruta i Øksnes være blant de som blir berørt av endringer. Der har et enstemmig fylkesråd gått inn for å legge ned Smines som anløpssted. I tillegg står det i planen, som skal opp for fylkestinget i oktober, at Skjerfjord kai også vurderes nedlagt som anløpssted. Det samme gjelder lørdagstilbudet om vinteren og 14.30-turen fra Myre til Skogsøy tirsdag, torsdag og fredag om vinteren.

I sommermånedene er det stor trafikk fra Skjerfjord, hvor parkeringskapasiteten de siste årene er bygd betraktelig ut, selv om det kanskje ikke ser slik ut i utredningen som ligger til grunn for endringene. Av den fremgår det at det i uke åtte og ni, midt på vinteren, er gjennomført en undersøkelse om bord i båten. Den resulterte i 128 besvarelser, hvor 41 prosent sa at de startet sin reise på Myre, 27 prosent i Skjerfjord og 14 prosent på Tunstad.

Skal utredes

– Dere vurderer nedlegging av Skjellfjord kai som anløpssted. Hva innebærer det?

– Det er noe vi vil vurdere fremover sammen med kommunene på Langøya. Vi har ikke vurdert effektene av tiltaket, og heller ikke sett på trafikktallene, så det vil bli kjørt en prosess med høring, trolig i løpet av vinteren, sier samferdselssjefen i Nordland, Odd Steinar Åfar Viseth, til VOL.

Ifølge tall fra fylkeskommunen hadde lokalbåten i Øksnes 17.358 passasjerer i 2014. Den koster fylkeskommunen 9,2 millioner kroner årlig å drifte, og ifølge samferdselssjefen skal de iverksette tiltak på ruta som skal gi dem innsparing på "noen hundre tusen".

– Det er ikke dramatiske kutt, men kanskje dramatisk for noen av dem som blir berørt. Ruta i Øksnes har i dag tre fastlandspunkt. Fylkesrådet har nå foreslått å ta bort ett av dem, på Smines, og har sagt at man vil vurdere det andre, som er Skjerfjord, slik at det gjenstår ett fastlandspunkt og korrespondansepunkt. Men vi må gjøre oss kjent med konsekvensene før vi tar en beslutning, sier samferdselssjefen.

– Vi er klar over at reiseveien vil bli lenger om det kun blir fastlandspunkt på Myre, legger han til.

Smines mener han ikke er like problematisk å legge ned.

– Vi anser at påstigningssted på Myre er fullt overkommelig, sier Åfar Viseth.