I kuttprosessen som nå pågår i Øksnes har kommunestyret, i tillegg til å bestille sak om skolestruktur, også bedt administrasjonen regne på om det er mulig å spare penger på å endre modellen for tildeling av midler til skolene.

I dag brukes den såkalte Vestvågøymodellen, hvor ressursene følger elevene, mens kommunestyret har bedt om at man nå vurderer en rammetimefinansiering.

– Hovedforskjellen er at rammetimefinansiering opererer med grupper og klasser, mens i Vestvågøymodellen ligger det en faktor per elev. De to harmonerer ganske godt når du har elevgrupper på under 15-16. Skal du spare på rammetimemodellen må du fylle opp klasserom og ha færre lærere. Med dagens skolestruktur er det kun på Myre at vi har store nok grupper til at man har et innsparingspotensial, sier fungerende kommunalsjef for skole og barnehage, Lill Sørensen til VOL.

Kan spare på Myre

Omlegging til rammetimetallsmodell viser lite innsparing på Sommarøy, Strengelvåg og Alsvåg skoler med dagens skolestruktur, men har et innsparingspotensial på to millioner kroner ved Myre skole ved større klasser og kutt i tre-fire lærerstillinger.

Flyttes elevene fra Strengelvåg og Sommarøy til Myre, og man innfører en rammetimetallsmodell, vil det være mulig å spare 2,2 millioner kroner. Det vil i såfall innebære reduksjon av til sammen to lærerstillinger og to administrative stillinger ved de to bygdeskolene.

Ved flytting av ungdomstrinnet i Alsvåg til Myre kan det spares 1,8 millioner kroner på å kutte i stillinger.

Rektor advarer

Det vil uansett være på Myre skole at klassene er store nok til at man kan spare noe særlig, det ved å fylle opp klasser, og kutte i antall lærere. Rammetimemodellen forutsetter klasser med 28 elever på barnetrinnet og 30 på ungdomstrinnet. Det kan ifølge rådmannen by på utfordringer i at man rett og slett ikke har tilgang på nok klasserom av en slik størrelse i barneskolefløya på Myre.

Rektor ved Alsvåg skole, Remi Vangen, advarer i et innspill til rådmannen mot en modell som fører til fulle klasserom og færre lærere.

– Dette er en utvikling jeg vil advare mot. Sentrale politiske signaler heller tvert imot i retning av færre elever per lærer, dette for å sikre tid til tilpasset opplæring og muligheten til å se og ivareta den enkelte elev, sier Vangen.

– Vestvågøymodellen har vært forutsigbar, og har sikret trange, men vel fundamenterte rammer til den enkelte skole, sier han.

Vanskelig å forutse

Rådmannen skriver i saksutredningen at de økonomiske innsparingene er usikre ved rammetimetallsmodellen. Det pekes også på at økte gruppestørrelser kan gi økt behov for spesialundervisning. Når alle pedagogiske hensyn er vurdert, risikerer man å sitte igjen med liten innsparing, mener rådmannen.

– Vestvågøymodellen har vært tilpasset og justert i forhold til endringer fortløpende, og ivaretar en mer rettferdig tildeling som følger den enkelte elev, både i forhold til ressurser til undervisningsmateriell, bemanning og gruppestørrelse, skriver rådmannen og nevner at Sortland vurderer modellen som i dag brukes i Øksnes.

Politikerne rådes derfor til å beholde dagens modell som grunnlag for tildeling av ressurser til skolene, men at man fremover skal se etter innsparingsmuligheter der gruppene kan være større uten tilføring av ekstra lærerressurs, og ikke bare tildele ut fra elevtall, som man gjør i dag.

Saken skal behandles i neste ukes møte i Hovedutvalg for skole og kultur, samt i formannskap og kommunestyre i oktober.