Hovedustillerne på Nyksund Art Gallery denne sommeren, er Myriam Borst (malerier og videokunst) og Svein Erik Tøien (foto). Lørdag var det åpning, der blant annet Øksnes-ordfører Karianne Bråthen holdt tale.

Nordlandsnetter på veggen

Hun omtalte kunstgallerier som «de voksnes skattkammer», slik fjæra var det da hun var liten, og skrøt uhemmet av Nyksund Art Gallery. Spesielt syns hun det var spennende at de i år også viser videokunst, produsert av Myriam Borst. Bråthen mener også bildene var fantastiske:

– Å komme inn her var som å få sola tilbake til Vesterålen. Den har vi savna, sa hun, før hun leste teksten til visa «Nordlandsnetter» av Sveinulv Jarnæs, og trakk linjene til dagens hendelse:

– Jeg føler nordlandsnettene er dratt inn i galleriet her, sier hun.

Rommet i og rundt oss

I det største rommet i galleriet, var Borsts bilder utstilt. Bildene har et abstrakt preg, men flere motiver kan likevel skimtes: både fjerne planeter og mer hjemlige fjell.

– Temaet mitt er space, rommet, rommet i hodet, rommet mellom folk, alt som er rundt oss, sier Borst til VOL.

Hun har tidligere mest brukt blåfarger, men denne gangen utvider hun også fargepaletten, med sterke farger inspirert av ildtoner. Elementene, vann, ild, jord og luft er også noe som har inspirert bildene hennes. Og selvsagt den nordnorske naturen og fargene i dem.

– Ja, selvfølgelig. Landskapet sitter bestandig i bakgrunnen. Flere av linjene skaper motiver som kan ligne på naturen her, sier hun.

Kunstneren, som opprinnelig er fra Nederland, har bodd på en øy utafor Stokmarknes i rundt 25 år. Og hun slutter ikke å la seg inspirere:

– Jeg har allerede mange ideer og inspirasjon i hodet, sier hun.

– Turistene foretrekker vintermotiver

Selv om både enkelte av Borsts bilder og enkelte av fotografiene i forrommet hadde lyse farger, var det likevel en klar vintertone i mange av dem. Flesteparten av Sven Erik Tøiens fotografier var tatt vinterstid.

– Det var også litt av bestillinga fra gallerieieren, å ha noe vi ikke opplever på sommeren. Den nordnorske vinteren er stadig fascinerende, sier Tøien.

Med gallerieier mener han kona Marie Elisabeth Mjaaland, som er daglig leder i galleriet. Hun sier turistene som kommer innom er svært opptatt av vinteren og vintermotiv.

– Turistene er mest interessert i vinteren. Det er rundt 5000 besøkende innom hver sommer, og flere av turistene lurer på hvordan det ser ut her om vinteren, om det bor folk her da, forklarer Mjaaland.

Kraftfulle Nyksund

Mjaaland mener det er noe eget med Nyksund.

– Nyksund er magisk. Det er et kraftfullt sted, med noe eget ved seg. Det gjør noe med folk. Derfor er det heller ikke så rart at Nyksund trekker til seg kreative folk, sier hun.

Fotokunstner Tøien har Nyksund som motiv på flere av bildene sine. Selv om han skiller seg ut fra Borst og de andre kunstnerne som er utstilt, mener han likevel hans bilder har noe til felles med resten:

– Vi jobber med samme inspirasjonskilde, de forskjellige typene lys vi opplever i løpet av årstidene her. Det jeg vil beskrive som en slags energi i naturen, som kommer ut i lys og farger, sier han. Mjaaland, som blant annet er utdanna prest og filosof, henviser til kunsten på galleriet som en «spirituell kunst».

Både Tøien og Borst er opptatt av å fange øyeblikk. Tøien påpeker at hverken nordlysmønster eller mønstre i vannet er like fra én dag til en annen. Men selv om øyeblikk skal fanges, tar selve arbeidet gjerne timevis, både komponeringa og produksjonen av biildet.

Gallerist Mjaaland vil trekke fram videokunsten som den store nyvinninga i år. Hun legger ikke skjul på at man ikke blir rik av å drive galleri i Nyksund, men har ingen planer om å gi seg med det første:

– Jeg vil formidle vakker kunst, og inspirere andre. Jeg har litt lyst til å kalle kunsten på galleriet for fargesterke kvinner. Det er uttrykket jeg vil få fram. Kunshistorien har vært dominert av menn, sier Mjaaland. Tøiens utstilling i galleriet er dermed et unntak.

I tillegg til de to hovedkunstnerne er det utstilt kunst av blant annet Britt Fuglevåg, Eva Langås og Britt Boutros-Ghali.