Blant de som har sendt inn innspill til kommunen er Øksnes Leirsted, Fiskeværet Skipnes, Vesterålen reiseliv og grendelaget på Tunstad, i tillegg til en rekke hyttefolk og sommergjester.

Forlenget rute ut august

– Ser at det foreslås anløp av Smines man-ons-fredager. Etter leirskolens ståsted vil det være et bedre tilbud om det kommer tilbake til på anmodning/signal. Dette med tanke på returtransport tirsdager/torsdager til Smines, skriver daglig leder ved Øksnes Leirsted, Jarle Jørgensen.

Også fra Fiskeværet Skipnes er det kommet inn innspill om ruta:

– Vi er generelt godt fornøyd med det eksisterende rutetilbudet, men kunne gjerne se at sommertilbudet med en ekstra avgang fra Myre på søndager blir forlenget ut august, da vi registrerer at mange benytter seg av dette tilbudet og våre gjester ønsker å reise med dette tilbudet, skriver Johannes Rørtveit.

– Mye forsinkelser i sommer

Mindre fornøyd med tilbudet er leder av Skogsøy grenderåd, Svend Harald Borgos. Han skriver at hurtigbåten har vært mye forsinket i sommer, noe som skal ha skyldtes en feil med motoren.

– Når båten har mye passasjerer klarer den ikke mer enn 13,6 knop. Enkelte ruter med mange anløp har den vært 1,5 timer etter rutetabell. Da sier det seg selv at det er vanskelig å planlegge møter, legebesøk eller videre reiser, skriver Borgos.

-Det har vært tilfeler der båten har hatt så mange rundreisende at fastboende har blitt stående igjen på kaia. Her må fastboende prioriteres, skriver lederen av grenderådet.

Ber kommunen utbedre Myre-parkering

Øystein Sævik fra Haugesund mener dagens rutetilbud er godt, og at hurtigbåten har stor betydning for fremtidig vekst, og ikke bør settes i spill ved å omgjøre Skjellfjord fra fast anløp til signalanløp. Han peker på at Skjellfjordanlegget utgjør en vesentlig del av strukturen i ruten.

Sævik har forståelse for at man ønsker Smines tilbake, på grunn av kort reiseavstand, men tror det er urealistisk å tro at ikke en kostnaden vil gå ut over andre deler av ruten.

Han mener også at kommunen bør bedre parkeringsforholdene på Myre, slik at de båtreisende har et like godt parkeringstilbud der som de ville hatt på Myre.

Vil beholde Skjellfjorden

Gunnar Baumgarten-Austrheim og kona er fastboende på Lille Langøya og han skriver som Lille Langøya fiskerbonde. Han ber innstendig om at Skjellfjord ikke omgjøres til signalanløp, da det vil medføre store logistikkproblemer for fastboende som pendler på jobb, og dessuten mest sannsynlig bare ubetydelige innsparinger.

– Totalt sett hadde Langøya 363 anløp i 2017, tar man med de andre øyene i den vestlige av ruta som reiser via Skjellfjord vil det være svært få anløp om vinteren der båten går uten passasjerer både til og fra Skjellfjorden, slik at stopp der kan sløyfes, påpeker Baumgarten-Austrheim.

Viktig for hele regionen

Rune Hilde og Helene Gihle Hilde ved Austringen brygge peker på at hurtigrute-tilbudet har betydning for hele Vesterålen.

– Øksnes Vestbygd er et viktig område for hele regionen. Næring knyttet til fiske, båtslip og små og store reiselivsaktører er etablert her. Mange vesterålinger har eller har hatt slektstilknytning her, og mange har ferieboliger i øyriket. Stadig flere turister får øynene opp for områdets kvaliteter. Hurtigbåtens anløp i Skjellfjord er attraktivt for reisende fra alle vesterålskommunene, både fra Bø og for de som kommer til Øksnes via Sortland. Forslaget vil medføre betydelig ulempe for næringsvirksomhet og reisende i den vestre delen av ruta, skriver Hilde.

Geir A Gabrielsen skriver i sitt innspill at må være mulighet å reise fra Smines til Tunstad med 16:15 ruta fra Myre. Spesielt på fredager da de fleste reiser da og behovet er størst, og også billettinntektene.

– Allerede et minimalt tilbud

Leder av Barkestad Vel, Terje S. Nikolaisen peker på at trafikken over Skjellfjorden er økende, og at den foreslåtte ruteendringen berører flere reiselivsbedrifter i Øksnes Vestbygd. Han henstiller til kommunestyret å ikke kutte i et allerede minimalt tilbud i Øksnes Vestbygd, og heller ikke fjerne fast anløp på Barkestad.

Nikolaisen viser til at om man kutter 14.30-turen fra to til en gang i uka, vil oppnå en innsparing. Han viser til at denne turen i 2016 bare hadde 111 reisende på årsbasis, noe som viser at ikke mange vil bli rammet av kuttet, og at de likevel har et tilbud 16.15 fra Myre.

Han har følgende forslag: Nedlegging av 18.30-turene fra Myre til Tunstad. Redusere antall dager med tur fra Myre klokken 14.30, og viser til at fylket må komme med innspill på hvor mange dette må være, for å nå innsparingskravet på 75.000 kroner.

Ifølge Nikolaisen vil man med dette forslaget berge både Smines og Skjelstad.

Uviss ventetid

Odd Lange peker på at om Skjellfjorden blir anmodningsanløp har man lite kontroll på når båten kommer.

I verste fall kan passasjerene fra Skjellfjord , og det var 2902 personer i 2017, risikere å måtte  vente utendørs i opp mot en time i uansett vind og vær, avhengig av hvor mange anløp båten har før den  kommer til Skjellfjord. Dette kan ikke Øksnes kommune gå inn for hvis de mener det som sies om satsing  på turisme i denne delen av kommunen, skriver han.

– Kutt av 18.30 ruta fra Myre til Skogsøya (tirsdag og torsdag i vinterruta) vil gi en årlig besparelse på  48000 kr i følge fylkeskommunen. Fornuftig da ruta knapt har passasjerer, skriver Lange.

– Rådmannen foreslår åtte anløp av Smines pr uke. Før Smines ble tatt ut av rutekartet, ble det opplyst at antall anløp per år var cirka 900, i snitt 17 anløp pr uke. Rådmannens forslag reduserer anløpene på  Smines med over 50 prosent, og jeg vil tro at  utgiftene reduseres tilsvarende. Ut fra tidligere oppgitte tall da «Sminesproblematikken» var oppe sist, burde dette gi en besparelse i størrelsesorden 40000 kr. Med overnevnte forslag vil en spare 88000 kroner som er 13000 kroner over kravet fra fylkeskommunen på 75000 kroner.

– Skjellfjord og Barkestad kan beholde sine faste anløp som i dag, leirskolen kan få fraktet elever fra /til  Smines, og brukere av båten i området Øksnes Vestbygd, får beholde et noenlunde anstendig rutetilbud, slår Lange fast.

– Vil få katastrofale følger

Hege Steiro ved Fiskeværet Skipnes mener det vil være uheldig om Skjellfjord blir omgjort til anløp på signal. For besøkende er det en trygghet å ha ei fast rute å forholde seg til.

– Turisme er et satsningsområde også for Øksnes kommune. Det jobbes blant annet med prosjektet «De fem fiskevær», der både vi og Tinden er med. Med å bygge med tilgjengeligheten til oss, vil det bli tatt kvelertak på prosjektet allerede før det er kommet skikkelig i gang, skriver Steiro.

Også Vesterålen reiseliv peker på at tilbudet er viktig.

– Vi har over flere år bygd opp  Øksnes Vestbygd som et av de mest spektakulære områdene vi har i forhold til kystkultur og naturbasert reiseliv. Markedsføring over tid for å gjøre ruten kjent, samt at reiselivsnæringen har jobbet for å etablere gode tilbud til besøkende. Når vi i dag begynner å se frukten av dette arbeidet, er det viktig at samferdselstilbudene ikke svikter. Det vil få katastrofale følger for de  som har jobbet for å bygge opp sine tilbud, skriver reiselivssjef Astrid Berthinussen.

Ber fylket ta hensyn

– Vesterålen reiseliv ber fylkestinget om å se på helheten rundt rutetilbudet, hvilke satsninger som gjøres i Vesterålen med økt turisme hele året, og tar hensyn til de konsekvensene det vil ha for de som jobber med reiseliv og de som nå ønsker å satse hele året, dersom fylkeskommunen reduserer tilbudet i Øksnes Vestbygd, skriver Berthinussen i Vesterålen reiseliv.

Saken behandles i kommunestyret 27 august, og etter vedtak vil forslaget bli oversendt Nordland fylkeskommune med oppfordring om å få opp saken på nytt.

– Dette skjer bare om kommunestyret tilslutter seg det alternative forslaget, skriver rådmann Elise Gustavsen i saksutredningen.