Fikk inn 21.308 kroner til Nyksund-veien:

– Vi har trua og ønsker nytt år med frivillig betaling

Etter at det ble innført vipps som betaling på Nyksundveien, har det kommet inn 21.308 kroner. – Jeg håper vi får til et nytt friskt år med frivillig betaling, og vi har trua på at vi kan få inn mye mer, sier Ruth Anne Steffensen.

Ruth Anne Steffensen i veigruppa for Nyksundveien har trua på at et nytt år med frivillig betaling, kan gi mer penger til vedlikehold av veien.   Foto: Tone M. Sørensen

Øksnes

Veigruppa ble etablert av Nyksund Velforening på våren i fjor. I infomøtet i Nyksund, om Nyksund ble infrastruktur og vei naturlig nok et stort tema.

– Bakgrunnen for at vi etablerte denne gruppa er at veien blir altoppslukende, det blir alt man bryr seg om, snakker om og bruker energien på. Det er litt synd. Derfor har vi ei gruppe som jobber med veien, mens veiforeninga kan jobbe med litt artigere ting, sier Ruth Anne Steffensen i veigruppa.

Litt skuffet

– Tanken vår er at vi kan få til mer gjennom samatbeid enn det vi får til alene. Veisikkerhet er et lengre løp, derfor har vi valgt å konsentere oss om veistandarden, det er det som er behovet, sier hun.

Veigruppa til Nyksundveien har forsøkt å se på hvordan man kan få mest mulig ut av de kronene man har.

– Man har fått laget ei veiskrapep i år som har fungert veldig godt, en multumaskin. Når det gjelder penger så tenker vi på samme måten som man får inn ellers i landet, det er bompenger. Vi synes det er litt synd, og klarer vi å få til en frivillig innsamling så vil det ikke ramme Nyksund-samfunnet så hardt økonomisk, sier Steffensen.

I Lofoten har frivillig innsamling fått inn 150.000 kroner, og gruppa synes det var en god ide.

– Vi gikk i gang og fikk opp skilt og flyers, der det dessverre stod feil kontonummer. Vi har dessverre ikke fått inn så mye, bare 21.308 kroner i frivillig betaling. Litt penger er det, men det har endt med at kommunen har betalt memsteparten av vedlikeholdet. Jeg tenker fortsatt at det går an å få til frivillig innsamling. Men jeg er også litt skuffet over Nyksundmiljøet og Øksnes-miljøet, at dette ikke ble mer positivt tatt i mot, sier hun.

Et bedre alternativ

– Jeg synes det er en fin metode, det gir folket et ansvar for å bidra, og et bedre alternativ enn bompenger, sier Steffensen, somk mener man må prøve frivillighet først.

– Hva om vi som har gjester her ute, kan gi ut flyers med informasjon om betaling, eller legge et ekstrabeløp på overnatting. Hvis alle bidrar tror jeg det er mulig å samle inn mye mer enn 21.000 kroner. Om alle er bevisst på at vi skal få det til, håper jeg virkelig at vi skal få til et nytt friskt år med frivillig innsamling til neste år, sier hun.

Toalettanlegget på Andøya, som har vunnet pris, skulle man gjerne sett maken til i Nyksund. Også muligheten for å bli nasjonal turistvei, til tross for at Nyksund er en endevei, ble drøfta i møtet.

Christian Dahl fra teknisk etat fortalte om hvordan man har jobbet for å få en bra standard på veien, med trange økonomiske rammer.

Forsterket veien ved Kattflåget

– Vi har fått laget ei provisorisk skrape, og har foretatt skrapinga selv. Det er vann som renner som ødelegger veien, og nå bruker vi en litt større stein i veigrusen, vi prøver oss litt fram. Vi har også fått salta veien på et gunstig tidspunkt i år, slik at dem har satt seg skikkelig. Det har gitt resultat,  sier han.

Standarden på Nyksundveien har vært bedre i år enn i fjor, takket være ei veiskrape kommunen har bygget, og som de selv bruker for å høvle veien.   Foto: Tone M. Sørensen

 

Over Kattflågan holdt veien på å ramle ut, og en geolog fra Statens vegvesen ble tilkalt.

– Vi venter enda på rapporten fra den befaringa. Vi brukte om lag 80.000 kroner og tilførte tre kubikk med stein for å få utbedret i Kattflåget. Fokus har også vært på å lappe hullene etterhvert som de komme. Vi føler det har fungert greit, veien har vært bedre i år enn i fjor, sier han.

Ukesvis med regn og deretter sludd og sny har skapt huller med skarpe kanter i veien.

– Vi skal prøve å få disse fylt i løpet av kort tid. Kassen er egentlig tom, men vi prøver så godt vi kan.

Økt trafikkmengde

– Tillit er bra, men kontroll er bedre, det var noe Lenin sa. Vi kan bruke den tanken, frivillighet er bra, men tvang er bedre, humrer Janne Kankaala, som kommer fra Finland, der bompenger ikke ekisterer, og han synes tanken er spennende. Han påpeker at der er stor kulturforskjell mellom de to landene.

– En vei som Nyksundveien, det finnes ingen slike i Finland. Og hvis det fantes, ville den vært stengt med en gang og ikke lov å kjøre på, sier han.

Man ser for seg økt trafikkmengde i framtiden, samtidig så er kommunens økonomiske situasjon ei utfordring.

– Vi tror på mer slitasje og mer etterslep på veien. Og har også en utfordring med moloen. Vi markedsfører Nyksund og vil ha mer trafikk, hvis vi ikke kan gjøre noe med utgifter må vi gjøre noe med inntekter, sier han.

Å bergense aksellast på veien, og gjøre om bruksklasse kan være ett av tiltakene.

Årskort

– Å innføre bompenger kan vedtas i desember av kommunestyret, men man må ha samtykke fra Stortinget og en prosess der det går ut på høring. Ei løsning med brukerbetaling kan gå til asfaltering av veien, autovern, rassikring og man trenger ikke bare bruke det på vei men også toalettanlegg, parkeringsplass, molo. Og det kan også bruker til brøyting og strøing, sier han.

Privatisering av veien, der kommunen eier grunnen er ett alternativ. Alvdalmodellen er det annet, der man har et overordnet veilag, der brukerne av veien må kjøpe billett eller kort, årskort eller dagskort.

– Da kan lokalfolk gjøre kontroller og ta stikkprøver og sjekke at alle har kjøpt kort. Dette er et alternativ som eksisterer. Vi vil ikke gjøre det vanskelig og dyrt for folk i Nyksund, men vi vil se mer utvikling. Og vi ser også at dette ikke er mulig å gjøre med de pengene vi ar, sier Kankaala.

– Enklere med et fast beløp

Ett av innspill som kom i møtet, var å ha et fast beløp på veibetalingen.

– Vi hadde et møte i dag, og fra Sortland er man interessert i å betale et lite beløp i avgift for hver buss. Men kunne dette være løst enklere med et fast beløp for vippsen, sier Ssemjon Gerlitz, som er profesjonell guide og driver Holmvik brygge.

Ringo Haupt lurer på om det er mulig å kreve penger for bobiler som står parkert hele sommeren.

– De benytter plassen og er her for å se på midnattsoav dem, enn de som kjører Nyksundveien la. Det er enklere å kreve penger  sier han.

I juli ble det i gjennomsnitt målt 440 biler per dag på Nyksundveien. Det er forøvrig akkurat det samme som ved forrige måling, i 2008.

– Jeg tror det hadde vært mye enklere om det hadde stått 20 kroner i betaling på plakaten, da ville langt flere betalt. Nå man må vurdere, og det er vansjelig. Et fast beløp er enklere å forholde seg til, var et innspill fra salen.