Begivenhetene har kommet tett på Eivin Eilertsen fra Sigerfjord de to siste årene.

– Over all forventning

Eilertsen og Lindheim driver nemlig Lindheim Ølkompani i Telemark.

– Vi er nok den eneste ølgården i området, i hvert fall som har kombinasjonen frukt og øl. Det prøver vi å utnytte ved å lage bra øl med frukt og bær, sier Eilertsen.

– Vi prøvde å brygge åtte ganger før vi startet opp bryggeriet, så vi kunne det ikke i det hele tatt

I dag er mikrobryggeriet likevel et av de mest suksessfulle i Norden.

– Det har gått over all forventning, og vi er veldig takknemlig for støtten. Jeg tror vi hadde rett timing, vi startet opp bare et par måneder før den store boomen med mikrobryggerier.

Les også: Lager eget vesterålsøl

Best i test

Da Aftenposten tidligere denne måneden testet de 61 typene norsk juleøl som Vinmonopolet på Oslo City klarte å skaffe til avisa, var det nettopp denne ølen som vant testen.

– Det var kanon å få den anmeldelsen, sier Eilertsen.

Men skryt og terningkast seks i Norges største avis hadde ikke noe å si for salget.

– Ølet ble utsolgt på maks to uker, og det var før Aftenpostens artikkel kom. Det er tomt, det er kanskje noen få flasker igjen på noen pol, men ellers er det ikke å få kjøpt fra leverandøren. Men vi har selvsagt fått masse henvendelser og tilbakemeldinger etter artikkelen, sier Eilertsen.

Lindheim har også et annet juleøl i år, Lindheim Yul Winter Warmer.

– Det andre juleølet er mer et klassisk juleøl, med julekrydder, men også sitrusfrukter, som er utradisjonelt i juleøl.

Dette ølet fikk ikke like bra dom i Aftenposten, med terningkast tre.

– Det er nok ikke alle som liker det. Men det ølet ble utsolgt fra oss like fort.

Les også: Ølkonsept i stampe

Ikke på Sortland

På Vinmonopolet på Sortland tilbys 39 sorter juleøl i år, men ingen av de to juleølene fra Lindheim Ølkompani har stått i hyllene, selv om bryggeriet drives av en sigerfjording.

– Det er veldig skuffende. Vi gikk dessverre glipp av det i år, sier butikksjef Marianne Breivik.

Fordelingen av juleølene til de ulike polene skjer etter blant annet antall kunder og hva som selger best på hvert enkelt pol.

– Men det er likevel veldig dårlig at vi ikke fikk fra Lindheim, når han er lokal. Ellers er polet flinke til å fordele varene, sier Breivik.

– Det er synd. Jeg skulle ønske det var tilgjengelig på Sortland, sier Eilertsen selv.

– Men Sortland mat- og vinhus har tatt inn annet øl fra oss, og det er veldig artig. De var det første som tok inn ølet vårt nord for Trondheim. Det var før vi produserte flasker, så de tok inn fat med øl. Det er veldig stas.

Femte best i verden

Stas var det også da Lindheim Ølkompani i oktober havnet på andreplass i Bryggeribråk, en konkurranse som kårer det bryggeriet i Norden som er best til å sette øl til mat.

– Vi ble danket ut av Gotland i finalen. Men det var en artig og kul konkurranse, det var som en cup, med paring av bryggerier.

Det er andre gang konkurransen ble avholdt, men første gangen Lindheim deltok. Første runde gikk i mai, og finalen var i oktober.

– Det hang en mikrofon fra taket, og det var som å være i en boksering. Publikum stemte med stemmekort, det var en veldig unorsk konkurranse, egentlig. Vi deltar nok igjen neste år, men da kan vi ikke komme på andreplass. Da skal vi vinne.

I januar kom Lindheim også på femteplass i ratebeer.com sin kåring av de beste nye bryggeriene i verden i 2014.

– Vi kom på femteplass av 3.800 nye bryggerier. Det er veldig kult, spesielt siden det var snakk om den største brukerstyrte ølsiden på nett, sier Eivind Eilertsen.

– Men vi trenger både ris og ros, vi er fortsatt ferske i gamet og trenger å utvikle oss.

Kjøpte bryggeri i USA

Mange ølbryggere, blant annet fra USA, har kommet og hjulpet Lindheim ølkompani i oppstartsfasen.

– Vi hadde en veldig bratt læringskurve. Men ølbryggermiljøet er veldig åpent, og vi har fått masse hjelp, og vi har hatt gleden av å samarbeide med mange dyktige folk, sier Eilertsen.

De kjøpte bryggeriet i San Diego. Da Ingeborg Lindheim dro over dammen og skrev kontrakt med bryggeriet, traff hun en av de to eierne av det store og kjente bryggeriet Lost Abbey i San Diego.

– Han syntes det var så kult at vi skulle satse på øl basert på kirsebær og frukt. De trakter etter å være god på det samme, så de ble veldig interessert i at vi skulle starte brygger i Norge. Etter det har de sendt mange av sine beste bryggere til oss, forteller Eilertsen.

Det er ikke bare fra vestkysten i USA Gvarv-bryggeriet har fått hjelp og inspirasjon. Tidligere i år kom en av eierne av bryggeriet Brussels Beer Project i Belgia på besøk til gården. Sammen mikset de et brygg med mye sjokolade og kirsebær, som så ble lagret i 100 dager.

Brygget fikk navnet «Lindheim 100 Days Of Juleøl».

Øl utsatte bryllupet

Sigerfjordingen giftet seg tidligere i høst med Ingeborg Lindheim. Sammen har de også en datter, som fyller to år i desember.

– Vi skulle egentlig gifte oss i fjor, men det krasja med en ølkonferanse, sier Eilertsen.

Bryllupet fant sted hjemme på låven på Lindheim gård, som de tok over for to år siden.

– Det har vært drevet landbruk her i mange generasjoner, mens vi er den tredje generasjonen som driver fruktgård.

Gvarv anses som Norges frukthovedstad og ligger i Sauherad kommune, som har et forgylt epletre som kommunevåpen. Gvarv benytter seg også av det selvironiske slagordet «Bit i det sure eplet, stopp på Gvarv».

Lindheim gårde er på 1.000 mål. Hundre av dem består av frukttrær.

– Vi er blant de største i regionen på kirsebær. Vektmessig har vi mest epler, sier Eilertsen.

De to neste ukene skal det siste tonnet med epler plukkes, så er fruktsesongen over. Frem til mars er det derfor øl som gjelder.