Inga Sami Siida omtalt i dansk avis

Det danske avisa Jyllandsposten har i en reportasje omtalt Inga Sami Siida.

Den danske omtalen er særs positiv. SKermdump 

Sortland

"Hos Inga Sami Siida i Vesterålen kan gæsterne få et indblik i den samiske kultur, som man ikke kan læse sig til i bøger. Her bliver man indført i samekulturens autentiske rammer og kommer helt tæt på rensdyrene." , heter det i reportasjen som har stått på trykk i papiravisen og på nett til den danske avisa Jyllandsposten.

Reportasjen tar for seg tilbudet til Laila og Arild Inga på Sortland. De driver med forskjellige reiselivs og opplevelses-aktiviteter blant annet for turister i Kvalsaukan på Sortland.

- Ikke eksotisk nok

Laila Inga forteller at reportasjen i danske Jyllandsposten kom i stand på bakgrunn av en tur myntet på pressefolk. Selv om hun er vant til å ha besøk av journalister fra en rekke ulike land, er det ikke hverdagskost å få besøk av nordiske journalister.

Les også: Journalister fikk oppleve Vesterålen på sitt beste

– Det handler nok om at vi tross alt er i nærområdene og at det derfor ikke oppleves som eksotisk nok, sier hun.

Ifølge Inga er danskene på tuppa etter reinsdyr og samer.

– Jeg har vært på flere matmesser i Danmark og der er interessen veldig stor for samisk kultur. I Sverige derimot, er de ikke like begeistret.

Men det kan hende at begeistringen kommer sigende. I forbindelse med journalistturen laget også i reisemagasinet til svenske Expressen en reportasje om virksomheten til Inga. Etter hvert kommer det også en reportasje i det svenske magasinet Allers.

God markedsføring

Inga er ikke tvil om at avisreportasjene er positive for markedsføringen av bedriften.

– Det er ikke tvil om at det betyr mye for markedsføringen at vi får omtale i andre aviser. Men omtalen er like betydningsfull for hele Vesterålen som region. Journalistene som deltok på Vesteråls-turen var både på Nordlys-safari og hvalsafari på Andøya og fikk meg seg mye forskjellig, sier hun.

Les også: Færre turister i gråværet

En opplevelse i forbindelse med et tyskprodusert tv-program som hadde laget en reportasje om Inga, understreker hvor kraftfull medieeksponering på tvers av landegrenser kan være.

– Det var siste programmet før Angela Merkel skulle holde nyttårstalen. Tydeligvis var det mange som hadde fått det med seg. Sommeren etter kom det flere tyske turister hit. Flere av dem utbrøt «Å Gud, jeg har sett deg på tysk tv», humrer Laila Inga.

Reportasjen kom i gang ved at Vesterålen reiseliv i samarbeid med Innovasjon Norge og NordNorsk reiseliv inviterer journalister til regionen.