Kystvaktskipet tilhører Nordkapp-klassen, som er bygget for å patruljere røffe forhold i Nordishavet. I fjor parkerte Forsvaret de siste Lynx-helikoptrene etter over 30 års tjeneste.

Flere år på overtid er det første av de nye NH-90-helikoptrene på plass på KV Senja. Helikopteret er så begrenset i bruk at kystvaktskipet må holde seg innaskjærs.

– Begrensningene gjør det slik at vi har store begrensninger på operasjonene våre med KV Senja. Fartøyet må stort sett operere helikopteret i smult farvann, det er ikke godkjent for de forholdene som gjerne råder i Barentshavet, sier Steve Olsen, kommandørkaptein i Kystvakta.

Les også: – Hele anskaffelsen er en politisk tragedie

I smul sjø

Fra og med 31. mai ble det første NH-90-helikopteret operativt for Kystvakta. Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide garanterte i vinter at helikoptrene skulle være operative i mai i år.

Ifølge Steve Olsen er det manglende sertifisering for bruk i grovere sjø som holder KV Senja innaskjærs.

– Det handler om hvordan helikopteret kan lande og håndteres på dekk som er begrensningen – altså hvor mye skipet kan krenge. Derfor holder vi oss i smul sjø for å kunne bruke helikopteret, forklarer Olsen.

Les også: – En skandale at man ikke er i mål

Klare i oktober

Luftforsvaret har ansvaret for å innfase de nye helikoptrene. Prosjektansvarlig Knut Erik Oulie varsler at helikoptrene vil være funksjonelle til høsten.

– Nå starter vi snart innfasing av ett helikopter til, men det vil også ha begrensninger. Etter planen skal de være fullt operasjonelle i oktober, sier Oulie.

Da skal også den medisinske kapasiteten være forbedret. I dag kan ikke helikopteret egnet til pasienttransport. Dette skal også være i orden i oktober.

Les også: Kystvakta venter fortsatt på de nye helikoptrene

Fire timers flytid

I påvente av dugelig sertifisert utstyr flyr helikopteret på KV Senja toktene sine fra smul sjø.

– Flytiden er doblet sammenlignet med de gamle Lynx-helikoptrene. Det vil si at vi kan gå to timer ut i havet for å sette av en fiskeriinspektør, sier Steve Olsen.

Helikoptrene som nå er i drift for kystvakta skal leveres tilbake til fabrikken for å oppgraderes til den endelige versjonen for maritimt bruk.

I alt er det satt av 250 seilingsdøgn i år for det ene helikopteret som nå er delvis operativt.