Asbjørn Høgden poserer på årets festivalplakat til Fæsterålen. Foto: Deadline Media og Martin Losvik

Fæsterålen har i år gått for en gul plakat med en eldre fisker som blåser en gigantisk tyggis på årets festivalplakat.

– Vi bestemte oss tidlig for at plakaten skulle fange følelsen som Fæsterålen gir publikum. Festivalen skal være steike artig fordi vesterålinger er rause, inkluderende og det motsatte av selvhøytidelig, sier festivalsjef Stein Inge Pedersen i en pressemelding fra Deadline Media.

– Man skal aldri vite helt hva som kan skje på Fæsterålen, og det føler jeg plakaten sier noe om.

Les også: Avslører siste artisten til FamilieFæsterålen

Sier sjelden nei

Teamet bak Fæsterålen har brukt lang tid på å finne rett person til å være frontfigur for festivalen.

– Etter hvert ble det klart at det kunne ikke bli andre enn ildsjel, amatørskuespiller tidligere lærer, tømrer og kunstner Asbjørn Høgden. Med ansiktet til en gammel fisker er han som støpt for oppgaven.

Men det var også egenskapene til Høgden de falt for.

– Asbjørn har vanskelig for å si nei til artige ideer. Han har endt opp med å lage benker på en kjærlighetssti i Hadsel, fullføre et naust i Gisløya, stille opp som skuespiller for Vesterålen Teater og lage morsomme aktiviteter for pensjonister. Den drivkrafta er det samme som Fæsterålen har, sier Pedersen.

Les også: Svein Spjelkavik ble Årets Fæsteråling

Prinsipielt imot tyggegummi

Vesterålen Teater med sminkør Merete Elise Simonsen i spissen var med på å omforme den tidligere læreren om til Fæsterålen. Simonsen og Høgden har jobbet sammen før på oppsetninger som blant annet Gjøkeredet.

– Det ble mye latter i studio den dagen for det viste seg at Asbjørn er riktig nok over gjennomsnittet gjev, men blåse tyggegummiboble var ikke helt hans greie.

– Jeg er prinsipielt imot tyggegummi, så dette ble nok for vanskelig. Jeg klarte faktisk ikke å gjennomføre, så her burde det ha vært kursing på forhånd, sier Høgden.

Les også: Vil erobre Youtube

– Vil gjøre vesterålinger stolte

Det ble enormt mange forsøk, før de måtte ty til Photoshop for å skape tyggegummiboble-bildet.

Bildet et samarbeid mellom Deadline Media og photoshopper Martin Losvik fra Bodø.

– Vi ville lage noe som gjør vesterålinger skikkelig stolte, og det føler jeg at vi har lyktes med. Det er latter, glede og alt det som Fæsterålen står for. Nå gleder vi oss til å ta fatt på logistikken rundt selve festivalen og gjøre Vesterålen klar for haraball, sier Pedersen i pressemeldingen.