I november i fjor ble det kjent at eierne av stavangerbaserte Nor Lines hadde bestemt seg for å selge rederiet til Eimskip Norway, som har sitt største norske kontor på Sortland.
Nor Lines og Eimskip driver begge med transport av fisk.
Konkurransetilsynet vil stanse Nor Lines-oppkjøp
Snart kommer avgjørelsen
20. februar behandlet Konkurransetilsynet saken, og tilsynet mente en fusjon mellom selskapene gir for liten konkurranse, og det går dermed mot at fusjonen blir nektet gjennomført.
– Vi frykter redusert konkurranse i markedet. Vi mener Eimskip og Nor Lines er nære konkurrenter, og at et oppkjøp vil føre til økte priser eller redusert kvalitet, sa prosjektleder Hanne Falkanger i Konkurransetilsynet da varselet ble sendt ut.
Snart kommer avgjørelsen
Dette var kun et varsel om at de vurderer å stanse oppkjøpet, og Eimskip og Nor Lines fikk 15 dagers frist på seg til å komme med sitt syn på saken.
Etter denne fristen har Konkurransetilsynet nye 15 dager til å vurdere merknadene som er kommet inn, før et endelig vedtak gjøres om hvorvidt oppkjøpet skal stoppes eller ikke.
Det vil si at en beslutning trolig vil tas i løpet av neste uke.
– Fører til mer gods på vei
Direktør Arnt-Einar Litsheim i Norsk Havneforening håper tilsynet snur og gir tommelen opp for oppkjøpet.
– Konkurransetilsynets varslede reaksjoner mot oppkjøpet kan få store følger. Dersom denne fusjonen hindres, vil det kunne føre til mer gods på vei, sier Litsheim til havn.no.
– Frossen fisk utgjør liten andel
Han har fått med seg tilsynets frykt for en markedskonsentrasjon av transporttilbudet av frossen fisk.
– Men frossen fisk utgjør en liten andel av det totale godset. Det er også betenkelig at varselet kommer samtidig som at det er etablert en insentivordning for å styrke sjøtransporten langs kysten. Det er jo nettopp fordi sjøtransporten langs kysten er i sterk konkurranse med veitransporten at ordningen ble etablert.
Eimskip ønsker selv ikke å kommentere saken før den er ferdig behandlet hos Konkurransetilsynet.