Finans- og strategidirektør Petter Schouw-Hansen i interiørkjeden Kid bekreftet i februar at de skal flytte butikken på Sortland.

Dermed ville de ikke gjøre som blant andre Rema 1000, Notabene og (snart) Kiwi – satse på to butikker på Sortland.

– Årsaken til at vi flytter, er at vi har behov for å oppgradere butikken, og vi så en gylden mulighet med utvidelsen av Sortland Senter. Vi tror dette blir positivt for oss, sa Schouw-Hansen.

– Konkret aktør på banen

Kid-butikken i Sortland Senter vil bli noe større enn den som er på Skibsgården i dag.

– Vi har alltid hatt en god dialog med senteret og er trygge på at vi finner en løsning, sa direktøren i februar.

Senterleder Bjørn Heireng ved Skibsgården bekrefter at leieavtalen nå er sagt opp.

Heireng jobber nå med å finne en butikk til å ta over i dagens Kid-lokale i andre etasje på Skibsgården når interiørbutikken flytter rundt påsketider neste år.

– Vi jobber med å få inn en ny aktør når Kid flytter ut. Vi har dialog med en konkret aktør. Men vi har ikke underskrevet noe ennå, så jeg kan ikke gå ut med navn eller hva slags bransje det er snakk om. Jeg regner med at vi har det klart i løpet av høsten, sier han.

Mix-salg

Kiosken Mix Skibsgården ble lagt ut for salg tidligere i sommer.

Ifølge senterlederen er ikke en ny eier kommet på plass ennå.

– Ellers er det ingen varslede endringer på senteret. Vi får se hva året bringer, ting kan skifte fort, sier Heiring.

– Vi har i hvert fall hatt en strålende sommer, legger han til.

Oppfordrer til senterbidrag

Mandag denne uka ble en tredemølle plassert på Skibsgården, der besøkende kan løpe på mølla til inntekt til Kreftforeningen, et iniativ fra Calanus Helse og Fæsterålen.

– Det var en del aktivitet der på mandag, og aksjonen dras i gang igjen onsdag fra klokka 12. Skibsgården har bidratt med en sum til Kreftforeningen, og vi har oppfordret både Sortland Storsenter og Sortland Senter om å gjøre det samme. Jeg håper de bidrar, og at målet om 100.000 kroner nås, sier Heireng.

Stenger parkeringen torsdag ettermiddag

Allerede på mandag startet Deadline Media med riggingen til helgens Fæsterålen, som arrangeres på hovedparkeringsplassen til Skibsgården.

– Det vil si at vi har hatt begrenset med parkeringsplasser fra mandag av. Fra klokka 16.00 på torsdag og frem til Fæsterålen er ferdig, vil hele parkeringsplassen vår på nordsiden være helt stengt, sier Heireng.

– Fæsterålen merkes på omsetningen

Selv om kundene kan bruke parkeringsplassene både nord for Kulturfabrikken og ved Blåbrygga, innrømmer Heireng at senterbutikkene opplever dårligere salg under Fæsterålen, tross økt aktivitet i byen.

– Det er tredje året på rad vi låner bort parkeringsplassen vår til Fæsterålen, og før det hadde vi jo VG-lista. Vi merker at vi har mange færre parkeringsplasser gjennom lavere omsetning disse dagene. Men vi liker at ting skjer i byen, og da må vi bidra. Det er ikke så mange andre plasser som kan huse et så stort arrangement, sier Heireng.