– Prosjektet er like gammelt som meg. Jeg vet ikke om noen kan svare på dette spørsmålet. Jeg kan ikke love når det er ferdig, men jeg føler meg sikker på at vi er på rett vei. Vi ser på konkrete løsninger for å få til sammenkobling.

Det svarte Sortlands forrige ordfører Grete Ellingsen (H) i januar 2015 på spørsmål om hvorfor prosjektet med å koble sammen Bjørklundveien og Vesterveien har tatt så lang tid.

Jublet for tidlig

Et halvår senere, i juni 2015, gikk et enstemmig formannskap inn for omsider å knytte Bjørklundveien og Vesterveien sammen.

– Endelig. Det har pågått i lang tid, men nå er vi veldig glad for at vi endelig kan se enden på denne saken. Jeg føler at noen har sviktet grovt i denne saken, men nå er vi glad for at dette endelig kommer på plass, sa Svein Roar Jacobsen (Ap) etter møtet.

Rødt var imot

Uka etter gikk kommunestyret inn for å fullføre veien, mot to stemmer.

Innsigelsen kom fra Christoffer Ellingsen og Rødt, som hadde følgende forslag:

«Det vedtas ikke reguleringsplan for sammenknytning Bjørklundveien og Vestervegen. Sammenknytning av Bjørklundveien og Vesterveien prioriteres ikke gjennomført i inneværende økonomiplanperiode (fire år). Ingen av de foreslåtte alternativene gir tilfredsstillende løsninger for trafikksikkerhet, stigningsforhold, veibredde og eiendommer langs deler av veien. På sikt og gjennom videre utvikling av området sørover kan det fremkomme bedre løsninger for mulig veiforbindelse fra Vestmarka».

Dette forslaget møtte imidlertid lite støtte.

– Det henger ikke på greip. La oss nå avslutte ei tretti år gammel sak og få denne veien fullført, sa Trygve Lampe i SV.

Men over to år senere er arbeidet fortsatt ikke påbegynt, og det er ikke sikkert arbeidet starter opp i 2017 heller.

– Ikke prioritert

Sammenkobling av Bjørklundveien med Vesterveien ble faktisk i fjorårets budsjettforslag foreslått planlagt i 2016 med påfølgende byggestart i 2017.

– I rådmannens forslag til budsjett for 2017 og økonomiplanperioden 2017-2020 ble oppstart av prosjektet vurdert opp mot øvrige kommunale oppgaver. Innenfor kommunens økonomiske ramme ble ikke dette prosjektet prioritert. Også inneværende år vil prosjektet bli vurdert og prioritert opp mot øvrige investeringsoppgaver, sier teknisk sjef Torgeir Tobiassen i en e-post til VOL.

HANDLER OM PRIORITERINGER: Det sier teknisk sjef Torgeir Tobiassen om årsaken til at Bjørklundveien og Vesterveien fortsatt ikke er sammenkoblet. Foto: Sanna Drogset Børstad

– Det skal ha vært planer om dette siden 1970-tallet. Hva er årsaken til at sammenkoblingen fortsatt ikke er blitt gjennomført?

– Prioritering av oppgaver innenfor den tilgjengelig økonomisk rammen, svarer Tobiassen.

– Unødvendig lang og forurensende runde

Janne Strand tok i forrige uke kontakt med VOL for å høre hva som skjer med sammenføyningene mellom Vesterveien og Bjørklundveien.

– Veien skulle ha vært ferdigstilt for mange mange år siden. For folket i Vestmarka er det en unødvendig, lang og forurensende runde rundt et meget trafikkert sentrum når er skal kjøre til sentrum og videre i sørlig retning. Nå venter vi på at ting skal skje og sammenføyningen snarlig ferdigstilles, skriver hun til VOL i et innlegg, som hun også har postet på Facebook-gruppa «Drømmen om Sortland».

Må kjøre 22 km for noen hundre meter

Som et eksempel på hvor tungvint det er med de usammenkoblede veiene, forteller hun hvordan det er for henne når hun skal hente sin gamle mor på Lamarktunet.

– Jeg bor bare i fem minutters gangavstand unna sykehjemmet, men min mor klarer ikke å gå bakken opp til meg. Det betyr at den nye tilkjøringen til Lamarktunet gjør at jeg må kjøre 5,5 kilometer hver vei for å hente/bringe moren min. Det vil si at når hun skal besøke meg, bruker jeg 22 kilometer på noe som kunne vært gjort på fire kilometer om veien hadde vært ferdigstilt.

– Ganske sykt

Strand mener det er meningsløst at hovedveiene inn til Sortlands største boligfelt ikke er koblet sammen.

– Det kjennes ganske sykt og unødvendig når avstanden i luftlinje kanskje er en par hundre meter. All kjøringen for folket i Vestmarka fører til mye unødvendig eksosutslipp og bilforurensing, man må jo kjøre en lang og unødvendige omvei for å komme seg opp fra sentrum, skriver Strand og legger til:

– Nå må jammen noe skje med denne veien. Vi kan ikke ha det slikt i en kommune som prøver å være miljøvennlig.

Vil ikke kommentere

VOL spør administrasjonen om Strands situasjon.

– Hva tenker dere om eksemplet, der vedkommende må kjøre 18 km lengre enn nødvendig for å hente og kjøre tilbake sin mor på sykehjemmet?

– Ingen kommentar, svarer teknisk sjef Tobiassen.