Dette foreslår Rødt foran kommunestyret som skal behandle saken neste uke.

36 innbyggere i Sigerfjord sendte denne uka et åpent brev til kommunen hvor de blant annet ba om at deler av den planlagte gang- og sykkelveien gjøres om til fortau.

Forskjellen på en gang- og sykkelvei og fortau er bredden og det er innvirkningen på eksisterende eiendommer som er årsaken til at beboerne og Rødt Sortland ønsker å endre planene.

– Vi foreslår at det fra Kjerringnesdalbrua og innover legges fortau og ikke gang- og sykkelvei. Dette for at eiendommene fra Kjerringnesdalbrua vil i for stor grad bli påvirket om det legges gang- og sykkelvei, sier Christoffer Ellingsen (Rødt).

SLIK: Rødt ser for seg en ordning lik den som er på Grytting når gang- og sykkelveiplanene byttes ut mot fortau i Sigerfjord. Foto: Christoffer Ellingsen

Tror på flertall

Rødt fremmet det samme forslaget i formannskapet da saken ble behandlet der, men fikk ikke gehør. Ellingsen sier han har tro på å få flertall for saken i kommunestyret.

– Jeg har god tro på at vi kan få flertall for forslaget. Kommunestyrets representanter er godt kjent med forholdene her ute, så derfor tror jeg det er gode muligheter for å få forslaget gjennom.

For ordens skyld bor Christoffer Ellingsen i Sigerfjord.

Faglig støtte

Ellingsen sier han har vært i kontakt med brøytemannskaper og Statens Vegvesen for å undersøke om det er noen faglige argumenter mot å gjøre deler av traseen om til fortau.

– De jeg har snakket med sier at det ikke er et problem. Brøytemannskaper har utstyr som gjøre at det ikke vil bli noen forskjell på det ene eller det andre.

– Tryggere

Han tror at et fortau også kan være tryggere.

– Om det anlegges fortau, må det gjøres så med et autovern. Det tror jeg også vil føre til langt bedre trafikksikkerhet i det aktuelle området.

Om planene endres og det blir fortau i deler av traseen, er det en fare for at planene må ut på høring igjen. Ellingsen mener dette ikke er et problem.

– Jeg mener at det ikke trenger det, siden problemstillingen fortau kontra gang- og sykkelvei har vært oppe tidligere. Når det er sagt, så vil en ny høringsrunde ikke innvirke på fremdriften uansett. Derfor bør ikke det være et argument for å ikke endre planene, sier han.

Forslaget fra Rødt lyder som følger:

Innstilling med følgende endring/tillegg:

1. På strekningen fra Kjerringnesdalsbrua til Langbakkveien etableres fortau med fysisk skille mellom kjørevei og fortau (unntatt ved avkjørsler). Dette kan eksempelvis gjøres ved doble autovern. Det skal ikke etableres kantstein mellom kjørevei og fortau.

2. Fase 1 i utbygginga utføres fra Langbakkveien til skolen.