– Selvfølgelig setter vi trafikksikkerheten først. Men vi mener grunneierne ikke er hensyntatt nok i rådmannens forslag, sier kommunestyrerepresentant Beate Bø Nilsen (Høyre).

Partiet prøver nå å søke flertall for sitt forslag.

Du kan finne alle sakspapirene til saken her. Saken ble varslet alt i 2015, og tidligere i år var planforslaget på høring. Det innebar blant annet at opp til flere meter måtte tas fra eiendommene for å få plass til gang- og sykkelveien. I tillegg lå det inne at flere avkjørsler skulle stenges, noe beboerne har reagert på.

Vil ha autovern

36 av beboerne og grunneierne i området, representert ved tidligere Sortland-rådmann Rolf Lossius, leverte inn en høringsuttalelse hvor de ba om at det i stedet for den planlagte veien ved siden av bilveien, måtte komme en mindre gang- og sykkelvei, adskilt fra hovedveien med autovern for å sikre trafikksikkerheten. Alternativt har de også vært positive til å anlegge fortau. De 36 utgjør rundt 90 prosent av beboerne som berøres av den planlagte gang- og sykkelveien.

Høyre varsler nå at de stiller et forslag som tar inn over seg mange av innspillene fra beboerne. Dette er ordlyden:

  1. På strekningen Sigerfjordveien fra kryss Rv.85 – Sigerfjord skole etableres fortau med dobbel autovern som fysisk skille mellom kjørevei og fortau slik at de berørte eiendommer i minst mulig grad får forringet bokvalitet og forringet eiendom. Dette må ikke gå på bekostning av trafikksikkerheten.

  2. Kjørevei og fortau skal være på samme høydenivå. Det er derfor ikke behov for at det etableres kantstein mellom kjørevei og fortau.

Glade beboere

Lossius liker det han hører.

– Jeg må bare ta av meg hatten for at Høyre faktisk har lyttet til beboerne. Det er akkurat det beboerne har ønsket. Man har prøvd å spille det inn til flere instanser, uten hell. Vi har trukket fram mange steder i Vesterålen med veien på samme nivå, med autovern som skiller. Det er god trafikksikkerhet, og brukt flere steder, blant annet på Melbu. Det er ingen ny løsning, men en hensiktsmessig løsning, sier han.

Grunneierne er ikke bekymret for at en løsning med autovern vil gjøre et potensielt stort innhogg i eiendommene, ifølge Lossius.

– Alle bebeboerne jeg representerer er svært glade for at man skal få en mer trafikksikker løsning.

Nilsen mener Sigerfjorden-samfunnet er spesielt.

– Det er veldig spesielt i Sigerfjorden fordi husene står så tett og det er så kompakt. I denne saken er det også spesielt at grunneierne ikke er blitt hørt godt nok, sier hun.

Rødt-forslag nedstemt

I formannskapsmøtet 19. oktober stilte Rødts Christoffer Ellingsen et noe mindre omfattende forslag. Han foreslo at deler av den planlagte gang- og sykkelveien skulle gjøres om til fortau, med for eksempel autovern som fysisk skille mellom den og bilveien.

Han foreslo at dette skulle gjelde for strekningen fra Kjerringnesdalsbrua til Langbakkveien. Det var kun Ellingsen, som selv bor i Sigerfjord, som stemte for forslaget. Han varslet da at han også ville stille forslaget i torsdagens kommunestyremøte.

Høyres Beate Nilsen forklarer hvorfor partiet ikke støttet Rødts forslag den gang, men likevel stiller eget forslag som innebærer mye av det samme nå, slik:

– Vi var ikke ferdig med saken og tok forbehold om partibehandling. Andre opplysninger er kommet fremmet etter behandlingen i formannskapet, sier Nilsen, som dessuten påpeker at Rødts forslag kun gjaldt en liten del av strekningen, mens Høyres gjelder hele planstrekningen.