Jeg treffer 65-åringen i Galleri Ariblå på Sortland. På veggene henger kunsten han har skapt de siste 20 årene tett i tett på veggene. Her føler han seg hjemme, det er kanskje ikke så rart.

– Veggene min i leiligheta har vært tapetsert med bildene mine de siste tjue åra. Nå er veggene hvite og bare der hjemme, mens de fyller dette galleriet. Men du vet, nå er kunsten blitt tjue år, da er det på tide å sparke de ut hjemmefra slik at de kan finne sin egen vei, sier Fagerheim.

20 år med kunst har altså vært stilt ut på Sortland de siste ukene. Og kunsten skal bli vist mer i årene som kommer. Fagerheim er i dialog med flere gallerier og sier han vil stille de ut nå for så å ha en salgsutstilling på sikt.

Men hva var det som fikk han til å sende kunsten ut fra leiligheta og ut i den store verden?

– Venner og familie har i flere år mast på meg om å stille ut. Jeg har vært litt motvillig til det lenge. Men så opplevde jeg noe for ikke så lenge siden som fikk meg til å endre mening. Jeg kjørt over Sortlandsbrua og så var Sortland badet i et utrolig vakkert lys. Da fikk jeg en følelse over meg at «nå er tida inne for å stille ut bildene mine». Og slik ble det altså.

Kunsten til Fagerheim er særdeles detaljrik. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

– Renselsesprosess

Fagerheim sier at det å stille de ut er som en renselsesprosess.

– Nå blir sinnet mitt på mange måter som veggene hjemme i leiligheta. Et blankt lerret. Jeg måtte stille de ut for å bli ferdig med dem. For å kunne gå videre og skape noe nytt. Nå er jeg klar.

Fagerheims liv har de siste åra vært preget av alvorlig sykdom. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Selvlært

65-åringen er det han kaller selvlært. Joda, han er utdannet teknisk tegner, men han har aldri gått noe tegnekurs eller lignende.

– Jeg studerte de gamle mesterne fra 1600-, 1700- og 1800-tallet. Jeg studerte teknikkene deres og eksperimenterte og fikk til slutt dratt ut noe som førte til noe som ble min måte å lage kunst på.

Teknikken han bruker er akryl og tusj. Noen av verkene hans er en blanding av de, mens enkelte kun er akryl eller kun tusj. Struktur er viktig for Fagerheim.

–  Bildene er bygd opp med akryl, lag for lag. Enkelte bilder har jeg også brukt spade og andre ting for å få struktur. Det er utrolig viktig for meg at bildene skal ha struktur, at de skal ha særpreg.

Veggene i Galleri Ariblå har vært dekket av kunsten til Fagerheim de siste ukene. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Lang prosess

For den selvlærte kunstneren er prosessen langt fra hurtig.

– Jeg får en idé til å begynne med, så skjer det en prosess. Bildet skaper seg selv i hodet mitt og så etter hvert på lerretet. Jeg kan våkne på natta og se detaljer fra et bilde jeg driver og maler. Nye detaljer jeg enda ikke har malt. Da må jeg stå opp og male.

På grunn av en dårlig rygg, kan han ikke stå oppreist å male i ett sett. Det hjelper på prosessen.

– Jeg står kanskje opp mot en halvtime og maler om gangen. Så tar jeg en pause. Da jobber hjernen videre med bildet. Ofte er det slik at jeg tenker ti timer for å male én time. Det er en prosess som krever tid, sier han og fortsetter.

Vakre bilder. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Detaljrikdom

Det som kjennetegner mange av maleriene hans er detaljer. Det er ikke tilfeldig.

– Jeg mener bildene skal ha dybde, på flere plan. Ikke alle bildene mine har mange detaljer. Noen har få detaljer, med hensikt. Men mange har det. Jeg kan bruke årevis på enkelte bilder. Jeg deler de opp i seksjoner og jobber med små deler av lerretet. Når jeg er ferdig med en seksjon, ser jeg på det. Er jeg fornøyd, lar jeg det være og om jeg ikke er det, maler jeg over. Så på bildene du ser her er det mange lag, også lag med mislykkede forsøk.

Variert og detaljert. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Sykdom

Fagerheim har bodd på Sortland siden 2009. Sykdom brakte han fra Oslo og hjem til byen han ble født i. Han fikk nemlig en alvorlig hjertelidelse i 2008, som har gjort at han ikke har fått malt så alt for mye de siste åra. I dag har han imidlertid funnet en balanse slik at han klarer å skape mer enn det som har vært tilfelle de siste åra.

– Det å kunne ha en hobby som kunst når en har en alvorlig hjertelidelse, er stor hjelp. Da kan jeg jobbe med noe som gir meg noe, isteden for å ligge på sofaen. Det tror jeg er sunt.

Fagerheim ble altså født på Sortland og bodde også her frem til han flyttet herfra like før han fylte tjue år. Han bodde flere år i Oslo, hvor han var selvstendig næringsdrivende. Han var drosjeeier i flere år, og her begynte han så smått å tegne da han ventet på kundene.

– Vi hadde printer i bilen hvor kvitteringer med bestillinger ble skrevet ut. Hjemme har jeg en drøss med tegninger som jeg har tegnet på disse kvitteringene. Men de tør jeg ikke stille ut. Der står det jo navn og adresser og det hele.

Nye prosjekter

Hva er så neste kapittel for Fagerheim?

– Jeg jobber for tiden med et prosjekt. Jeg spiller klassisk gitar og driver for tiden og skriver musikkstykker som jeg så skal knytte opp mot bilder. Dette skal bli til en lengre konsert for øyne og ører. Jeg spiller et stykke og så vises det bilder på storskjerm til hvert stykke.

Det blir også ny kunst i billedform.

– Jeg skal lage kunst til fiskeren, til fjellklatreren og turisten på Møysalen. Jeg vil bruke den nære naturen i de neste bildene mine. Det er jeg klar for nå. Jeg er klar til å ta steget videre.