Det viser statistikk fra Statens vegvesen over ulykker i området. De har på forespørsel fra VOL hentet ut oversikt over ulykker på strekningen Grytting til Bønes.

Den tredje på ti år

Dagens ulykke var den tredje dødsulykken de siste ti årene, og den andre som skjedde på akkurat samme sted. Alle de tre ulykkene var møteulykker (røde prikker på kartet øverst i saken). I september 2007 omkom en 18 år gammel mann da bilen han kjørte krasjet med en lastebil i forbindelse med en forbikjøring. I tillegg ble to passasjerer alvorlig skadd. Dette skjedde på Bønes.

Én døde og to ble alvorlig skadd i en ulykke på Bønes i 2007. Arkivfoto. Foto: Erik Jenssen

I april 2012 omkom en 53 år gammel kvinne da bilen hun kjørte krasjet med en lastebil, på Holandshøgda. I dag, mandag, omkom en mann i 40-årene da personbilen han kjørte krasjet med et vogntog på samme sted.

22 ulykker med 36 skadde

Tallene fra Statens vegvesen viser at det er en ulykkesutsatt strekning. Tallene er fra 1. januar 2000, og viser fem kilometer i hver retning fra dagens ulykkessted.

Det har totalt sett vært 22 ulykker på strekningen, inkludert dagens. Totalt har 36 personer blitt skadd i ulykker i området de siste 17 årene.

Størstedelen, ni tilfeller, kategoriseres som utforkjøringer. I forbindelse med disse ulykkene har det vært 14 skadde, der én har blitt alvorlig skadd, mens de resterende 13 ble lettere skadd.

Det har samtidig vært sju tilfeller av møteulykker. I disse er til sammen 15 personer skadd eller omkommet. Tre av disse er, som nevnt, omkommet. Tre ble alvorlig skadd og ni lettere skadd.

Én meget alvorlig skadd

Det har vært én hver av ulykkestypene «samme kjøreretning» og «kryssende kjøreretning». I førstnevnte er to personer lettere skadd, mens i sistnevnte er én person lettere skadd. I én ulykke har fotgjenger vært innblandet, og i den ulykka ble én person meget alvorlig skadd (oransj prikk på kart).

Tre personer har blitt lettere skadd i de to ulykkene som Statens vegvesen har lagt under «andre uhell».

En mann omkom i ulykke på Holandshøgda mandag. Foto: Vegard Mahle Aas

Mange i 2000

I år 2000 var det hele fem ulykker på strekningen, og siden den gangen har det vært 0-2 per år. Ulykkesbelastningen siden 2002 har dermed ikke vært større enn på mange andre veistrekninger. Det spesielle her er vel at tre av ulykkene har endt med dødsfall.

Ifølge fungerende avdelingsdirektør for vegavdeling Midtre Hålogaland i Statens vegvesen, Tor Ivar Johnsen, er det ingen naturlig forklaring på hvorfor strekningen har vært så ulykkesbelastet.

– Vi har litt problemer med å forstå det. Det er ingenting med veien som tilsier det. Det er ingenting galt med veiens kurvatur eller sporslitasje, som vi klarer å sette fingeren på, sier han.

Blomster ble lagt ned på ulykkesstedet etter den tragiske ulykka i 2007. Arkivfoto. Foto: Erik Jenssen

Johnsen spekulerer i føret på området.

– Sånn som forholdene har vært i dag og i helga så er det vekslende vær med temperaturer rundt null grader. Det har medført at veien er bar på lavereliggende veistrekninger, mens det på Holandshøgda, som ligger 40-50 meter over havet, kan være slaps i veibanen, sier han, og presiserer at det er politiet som nå skal etterforske årsaken til ulykka.