«How sweet the moonlight sleeps upon this bank!Here will we sit, and let the sounds of musicCreep in our ears: soft stillness and the nightBecome the touches of sweet harmony.»Fra Kjøpmannen i Venedig av William Shakespeare.

Renessansestil

Det er kulturukekomiteen som er arrangør av konserten som tar for seg engelskmannen William Byrd (ca. 1540 – 1623). Han var i sin tid ledende komponist, organist og cembalist på De britiske øyene. Han førte den vakre og særegne engelske renessansestilen til et fullkommet høydepunkt. Det lille man vet om Byrds musikalske oppfostring, foruten at familien hadde tilknytning til St. Pauls katedral i London, er at han i ung alder ble tatt under vingene til komponisten Thomas Tallis. Tallis var selv landets daværende mest innflytelsesrike og respekterte musiker.

Som gutt vokste Byrd opp i en kortradisjon som hittil i dag har eksistert i vel tusen år i Englands katedraler. Dette kommer ikke bare frem i den spektakulære og svært uttrykksfulle vokalmusikken hans, men også i linjene og fargerikdommen i instrumentalmusikken han skrev. Byrd har en omfattende produksjon av musikk i alle samtidige sjangre, men det er kanskje særlig i klavermusikken hans hvor lyrikk, teknisk mesterskap og ren virtuositet forenes på best vis. I konsertprogrammet Byrdesonge, utforsker cembalist Nikolai Endresen Dahl spennvidden i disse verkene, med alt fra livlige dansesatser og store fantasistykker til intime variasjonsverker.

Ny generasjon

Sortlandsgutten Nikolai Endresen Dahl (f. 1993) hører til en ny generasjon av lovende, unge musikere i Norge som spesialiserer seg innen tidligmusikk, ifølge ei pressemelding.

Etter cembalostudier hos Christian Kjos ved Norges Musikkhøgskole i Oslo, går han nå i lære hos verdensledende tastespillere som Richard Egarr og Olga Pasjtsjenko ved Conservatorium van Amsterdam. Han har i tillegg dratt veksel på erfaring og innsikt fra blant andre Kris Verhelst, Jed Wentz, Patrick Ayrton og Ketil Haugsand.

I en enda ung karriere, har han allerede ervervet rikelig med erfaring som continuospiller, ensembleleder og solist. Prosjekter det siste året har inkludert samarbeid med dirigenter som Jos van Veldhoven og Rémy Baudet, resitaler ved Ringve Musikkmuseum, og en produksjon av Dido og Aeneas i Den nederlandske nasjonaloperaen i Amsterdam (kunstnerisk leder Rosemary Joshua). Nikolai Endresen Dahl er medgrunnlegger og fast cembalist og organist i Silva Norvegica, et helnorsk ensemble som utforsker ukjent repertoar fra tiårene rundt år 1600.