Kari Bentzen og Jorunn Nordvoll var blant mange som hadde tatt turen for sommerens store utstillingsåpning i Galleri Jennestad. Trolig var over 200 til stede lørdag, og det var kul på veggene.

– Vi gleder oss virkelig. Det er så flott her, en virkelig perle og omgivelsene er fantastiske. All ære til Kåre Bjørn Kongsnes som har tatt vare på plassen, sier Bentzen.

– Bildet var laget til meg

Magne Furuholmen er både artist og kunstner, verdenskjent fra sin tid i Aha. Han fikk en varm mottakelse fra vesterålinger. Gunn Vottestad, som er kollega og kunster var blant mange som slo av en prat.

– Jeg var innom galleriet hans for mange år siden, og da kjøpte jeg et bilde. Det het «Im a house» og jeg måtte bare ha det, ler Vottestad, som er kjent for sine malerier av nettopp hus.

– Jeg gleder meg veldig til å se utstillingen, Magne Furuholmen er kjempedyktig, sier hun.

Gunn Vottestad har et av bildene til Furuholmen, et litografi som heter «Im a house». Foto: Tone M. Sørensen

Fløytist Iris Koch Mikalsen åpnet utstillingen med toner.

– Kunstene forskjønner hverandre, og vi har tradisjon for å åpne utstillinger med musikk for å komme i den rette stemningen, sier gallerist Kåre Bjørn Kongsnes da han introduserte Jennestad-vennen.

Kongsnes takket de mange som har vært involvert i å få hengt opp bildene, blant dem Tor Einar Krogtoft, og forteller at det har vært fascinerende å se utstillingen ta form.

Den største utstillingen noensinne

– Dette er den tyngste og største utstillingen vi har hatt på Jennestad noensinne. Det er fantastiske inntrykk, visuelt og sterkt. Og tett opp til den kongelige kunst, for de som kjenner det utrykket, sier Kongsnes.

Iris Koch Mikalsen åpnet utstilliingen i Galleri Jennestad med toner. Foto: Tone M. Sørensen

Til åpningen av utstillingen «Sorgenfrei» hadde man fått dr. philos. Knut Ljøgodt, som er en fagmann og tidligere kunstmuseumstidektør. Han har gjort det til en tradisjon å komme til Jennestad årlig.

Han viste til at galleriet tidligere har huset en rekke kunstnere blant dem Kjell Erik Kili Olsen, og valgte å introdusere utstillingen gjennom en samtale med billedkunstener Magne Furuholmen.

«Sorgenfrei» består både av tresnitt og keramikk og det er store og sterke formater som presenteres. Magne Furuholmen er en briljant kolorist, og har gått i lære hos grafiker Kjell Nupen. I 1989 debuterte han men den første store utstillingen hadde Furuholmen på Hennie Onstad kunstsenter i 1995.

En sirkel

– Hans største utsmykningsoppdrag så langt er «Innprints» som skal opp i Akerskvartalet. Jeg sier så langt, vi har en hotellmann her, sier Ljøgodt som høstet latter med henvisning til Harald M. Jacobsen som var i publikum.

– Noe av det som jeg liker så godt med deg, Magne er at du setter deg inn i alle teknikkene og mester håndverket før du setter i gang og stiller ut. Du kunne jo valgt å sitte på hotellrom og male blomsterbilder, men i stedet så har du valgt en teknikk som er krevende. Men hvorfor valgte du tresnitt, som er det vanskeligste?

Knut Ljøgodt stod for en spennende samtale og introduksjon av billedkunsteren. Foto: Tone M. Sørensen

– Det er kanskje noe med det at jeg trives aller best der jeg har minst forutsetning for å lykkes. Det er en tiltrekning i det. For å si det slik, blant alle teknikkene så var det tresnitt som gav med min første aha-opplevelse, ler Furuholmen.

Han som forklarer at med de seks bildene i serien «Sorgenfri» har han beveget seg tilbake til et uttrykk som kommer fra begynnelsen av 1990-tallet.

– Da hadde jeg funnet et uttrykk som fungerte. Og når noe fungerer da blir jeg mistenksom, fordi jeg vet hva suksess kan føre til. Om det er alderen, eller om det er naturlig ting vet jeg ikke, men på en måte har jeg sirkulert tilbake nå. Så må jeg heller ta den utfordringen det er å skape et nytt uttrykk innen dette, sier Furuholmen.

Med et snev av «nordic noir»

Serien «Stigmata» er blitt til parallelt med «Sorgenfrei» og er laget i samme måned, men uttrykket er radikalt forskjellig.

– Her har du brukt trevirke som du har skåret i, nesten som sår, kommenterer Ljøgot.

– Ja, det henleder til stigmata, sår som man skar inn i mennesker for å markere dem som uønsket, stigmatisering. På den måten ble det noe pseudo-religiøst over bildene i serien, sier han.

– Jeg synes også det er med på gi serien et preg av «nordic noir», det er sterkt, sier Ljøgodt.

Enten han arbeider med kreamikk og leire, glass eller tresnitt er det litteraturen som inspirasjonen kommer fra, ifølge kunstneren selv. Han tar strofer og tekster og pulveriserer disse og i mange av verkene er det kaligrafi eller ord, eller deler av en tekst. Uttrykket blir intrikat og spennende, nesten gåtefullt.

Magne Furuholmen og gallerist Kåre Bjørn Kongsnes. Foto: Tone M. Sørensen

– Uansett hva det er jeg arbeider med enten det er musikk eller bilder så er det fra litteraturen jeg henter inspirasjon, sier Magne Furuholmen.

– Det passer veldig bra her i Sortland, med det litterære tilsnittet, her som vi har navn som Hamsun og Lars Saabye Christensen. Det var jo et eget bibliotekrom her på Jennestad, helt til det ble malt over for noen år siden, sier Knut Ljøgodt.

– Alle gode krefter

Furuholmen ble kronet til sankthanskongen av Jennestad, med en midtsommerkrans.

Og det var et lydhørt publikum som koste seg, trass i det at sild i tønner har hatt mer armslag. Jennestad er moden for en utvidelse, forteller Knut Ljøgodt.

– Nå må alle gode krefter stå Kåre-Bjørn og hans planer bi slik at han får realisert drømmen om å åpne en utstillingshall her. Da kan vi kanskje også få sett de gamle mestrene i utstilling, ikke bare dagens, sier Ljøgodt som fikk folket med på en skål.

– Vi skåler for at her står en utstillingshall her neste år, sier han. Og galleristen selv var stolt og glad da han takket familien og venner for alle gode bidrag og moralsk støtte.

– Utstillingen i dag en er verdenspremiere, dette er så rykende ferske bilder at det er takket være Vesterålen galleri at artisten har fått signert dem, det skjedde i går natt, sier Kåre Bjørn Kongsnes.