Dette melder Vesteraalens i ei pressemelding.

Vesteraalens etablerte eget kontor i Shanghai tilbake i 2016 for å utvikle potensialet i det kinesiske markedet.

– Kina er selvfølgelig et stort marked, sier adm.dir i Vesteraalens AS, Viktor Johnsen.

– Det er mange som har forsøkt å etablere seg her tidligere uten å lykkes. Vi mener det er vesentlig å ha en lokal tilstedeværelse, å finne den rette samarbeidspartneren for å kunne oppnå suksess i dette markedet.

– Perfekt partner

– Novosana er på mange måter den perfekte partneren for oss. De er Kinas største produsent av Omega-3 oljer, og har i tillegg en betydelig distribusjon av ferdigvarer direkte til kinesiske konsumenter, sier Johnsen.

Kina er verdens største marked for fiskeboller. Her selges fiskeboller i butikk, på nett, som street food og i restaurant.

Egen avdeling

Ifølge pressemeldinga rekrutterer Novosana i disse dager en egen salgsavdeling som vil stå for salg og markedsføring av Vesteraalens produkter.

– Sammen har vi store forventninger til denne avtalen, fortsetter Johnsen.

– Ved å levere ferdigvarer øker vi verdiskapningen i norsk sjømatnæring. Vi utvider vår rolle fra å være en tradisjonell leverandør av råvarer til å bygge sterke norske merkevarer, avslutter Johnsen.