– Ja, det har jeg virkelig merka på salget, sier butikksjef Siri Olsen ved Carlings på Sortland storsenter om juniværet. Så godt som hele juni var det svært dårlig vær, med nedbørsrekord og sjeldent få soltimer.

– Vi har solgt mye mindre t-skjorter og shorts enn normalt. Jeg har måttet sendte tilbake 90 prosent av shortsene til Oslo. Når sommeren først kommer hit, er sommervarene på salg, sier Olsen og gestikulerer mot salgsvarene.

På Carlings er sommervarene nå på salg. Foto: Jenny Dahl Bakken

Samtidig har de solgt flere jakker og lange jeans enn normalt i juni.

Flere butikker på senteret melder om noe lavere salg av sommervarer enn normalt - samtidig som få av dem kan styre hva de får inn. Når sommerkolleksjonen først kommer, skal den inn i alle butikkene i kjeden, uavhengig av hvorvidt det er sommer her eller ikke.

Liten forskjell

Det er likevel ikke alle butikkene som virker å ha merka noe særlig til det dårlige været. Butikksjef Pia Enoksen i Hennes og Mauritz-butikken sier de ikke har merka noe særlig lavere salg.

– Været har påvirkning, men ikke noe særlig. Folk satser på å få brukt det de kjøper, mange erfarer at man må være tidlig ute for å få kjøpt sommerklær, uansett om været er dårlig, sier hun.

Kanskje er det disse som har skjønt det? Midt på torget på senteret selges varme gensere, votter og luer. Foto: Jenny Dahl Bakken

Enoksen påpeker at de har lite regntøy til salgs, og at de selger lite annet enn sommerklær på sommeren. De skal ha samme utvalg som butikkene sørpå, og styrer ikke selv når sommerkolleksjonen skal tas inn. Dermed er det uansett ikke så mange alternativer til sommerklærne på H&M.

Hos Eurosko melder de at de har solgt omtrent som normalt, og at inntrykket er at mange kjøper nye sko fordi de skal på ferie og lignende.

– Kommer flere folk

Kim Høve hos Ute sier de har solgt regntøy og støvler i bøtter og spann. I den butikken har de et bredt utvalg, så de har også klær og ting tilpassa regnvær, i tillegg til at folk kjøper for eksempel fiskeutstyr uavhengig av vær. Dårlig vær er ikke bare negativt:

– Været har en del å si. Men når det er dårlig vær, kan det også være flere på senteret. Så vi ser også at vi da kan få flere kunder, sier han.

Ute har ikke samme problem som Carlings og H&M, hvor det bestemmes sentralt hva som skal være sommervarer og lignende. De kan bestille inn selv og velge hva de tar inn.

Hos Ute har de hatt godt salg de siste ukene. Foto: Jenny Dahl Bakken

Mens noen merker at regn kan gi flere kunder, kan det samme også gjelde sola: Silje Skog Pedersen ved KappAhl merka seg at de fikk mange kunder da det kom et par finværsdager forrige uke.

– Spesielt den ene dagen var det veldig fint vær, da var det mange folk innom butikken, sier hun.

Butikken har solgt en del regntøy, men også mye badetøy, da spesielt til barn. Trolig er det mest snakk om salg til folk som skal reise bort på ferie,tror Pedersen.