Julekonsert på Sortland

Stjernene kom - men hvor ble det av jula?

Stort sett var nok publikum fornøyde etter konserten med Hanne Krogh og Johnny Logan onsdag. Likevel var det ikke fritt for at jula forsvant litt oppe i det hele.

Kveldens tre hovedpersoner: Johnny Logan, Hanne Krogh og den ettertraktede operasangeren Thomas Ruud.  Foto: Jenny Dahl Bakken

Sortland

Hvorvidt de besøkende musikerne har fått med seg debatten om blå julelys på Sortland, er ikke godt å si, men scenen var i hvert fall badet i blått lys da onsdagens julekonsert tok til, foran en fullsatt Møysalen. Det startet med kor - kveldens kor var Eidsfjord blandakor og Ytre Eidsfjord sanglag. De leverte en god og stemningsskapende prestasjon onsdag.

Konserten åpnet med korsang, og operatenor Thomas Ruud leverte en glitrende solo av «Adestes Fideles», mer kjent i sin engelske versjon «Oh come all ye faithful.» Straks var det som om jula kom til Sortland - og julestemninga holdt seg, en stund. Da Hanne Krogh entret scenen i sin julerøde kjole, mens lysene på scenen ble røde, da besto den. Først sang hun den nye «Small magical moments» før hun dro til med en skikkelig norsk juleklassiker, nemlig «Det lyser i stille grender».

Krogh visste hvordan hun skulle appellere til publikum. Etter flere tiår på scenen framstår hun så naturlig og avslappet at det smitter. Og Krogh skjønte hvordan man sjarmerer publikum: «Å komme til Sortland er som å ha et hjem langs veien,» sa hun om blåbyen som turnéstopp. For dem som måtte være interessert, orienterte hun også om Magnus Carlsens seier i sjakk-VM.

Hanne Krogh var sammen med koret den som brakte jula inn i konserten.  Foto: Jenny Dahl Bakken

Fra jul til Eurovision

Krogh introduserte verdensstjerna Johnny Logan, som gikk på scenen til stor applaus. Han startet med å synge salmen «What child is this», opprinnelig skrevet i 1865 men i våre dager nok mest kjent gjennom Josh Groban, som spilte den inn i 2007.

Julesang eller ei, en salme kan kanskje til nød kalles julesang kun ved å være en salme. Men med et par unntak ble dette den eneste sangen Logan sang onsdag som var i nærheten av å skape noen julestemning. Deretter gikk han nemlig rett på sine superhits fra Eurovision-konkurransene i 1980 og 1987. Logan er jo tross alt mest kjent for sine bragder i Europas store sangkonkurranse - han er den eneste som har vunnet konkurransen to ganger, og i tillegg skrev han vinnerbidraget i 1992. Mannen er dermed ansvarlig for nesten halvparten av Irlands seire i Eurovision, og det var nok mange som håpet å høre disse sangene i kveld.

De som håpet å høre Johnny Logans Eurovision-hits, ble ikke skuffa.  Foto: Jenny Dahl Bakken

Først vinnerelåta fra 1980 - «What's Another Year» - og så den virkelig store hiten, «Hold Me Now» fra 1987, som Logan også har komponert selv. Under denne sangen var det tilløp til allsang i salen, og sviskefaktoren nådde taket. Logan var i godt humør og spøkte med publikum:

«Jeg fikk en gang spørsmål om hvordan det føltes å vinne Eurovision. Jeg vet ikke, svarte jeg, jeg har aldri tapt konkurransen!»

Prøysen og den grønne øya

Etter dette gikk Krogh på med «Vi tenner våre lykter», som gikk rett over i en anekdote om hvor viktig det er å ha en bestemor i jula. Da var det nok mange som tenkte på Prøysens «Romjulsdrøm», og visst kom den, men først leste Krogh opp en av Prøysens mindre kjente men svært vakre tekster, nemlig «Spelldåsa».

Scenelyset ble grønt da irsk musikk og keltisk inspirasjon var i fokus.  Foto: Jenny Dahl Bakken

 

Denne flotte passasjen var et av konsertens høydepunkter. Deretter gikk det mer over i det humoristiske i det Johnny Logan forsøkte å synge Julekveldsvisa på norsk, etter utfordring fra Hanne Krogh. Logan spøkte og sang sangen både som Elvis og frosken Kermit. Deretter gikk kvelden over i et irsk spor, først med en engelsk versjon av «Tir N'a Noir», før Logan tryllet Møysalen om til en irsk pub og det gikk slag i slag med blant annet «Galway girl» (en landeplage det er umulig å unngå om du besøker den grønne øya, til tross for at sangen er skrevet av en amerikaner) og The Pogues' «Fairytale of New York».

Flere av konsertens numre var rent instrumentale, og her briljerte virkelig musikerne. Blant annet var det helt stille i salen da fiolinist Tarjei Nysted leverte en av de vakre melodiene fra «Tre nøtter til Askepott» (han spilte for øvrig også trommer). De andre musikerne var trompetist Stig Espen Hundsnes og kapellmester Stein Austrud, som også bidro med andre instrumenter i løpet av konserten.

Julestjerna og MGP-stjerna

Koret var kanskje dem som mest av alt sto for julemusikken. De sang blant annet «Carol of the bells» til bjellene ringte inni oss alle, og satte virkelig stemninga.

Koret og musikerne løftet konserten og det hele var profesjonelt til fingerspissene.  Foto: Jenny Dahl Bakken

Hanne Krogh måtte selvsagt synge den moderne juleklassikersangen «Sonjas sang til julestjernen», og for en stakket stund kunne alle, i alle fall alle under 40 med et sterkt forhold til filmen, kjenne julestemninga bre seg. Krogh var på mange måter den røde juletråden gjennom konserten, mens Logan i større grad sto for alt mulig annet - for eksempel var det et brudd med forventninger til en tradisjonell julekonsert da han sang Leonard Cohens «Halleujah.»

Her må det være på sin plass å komme med et lite stikk - det bør kunne forventes at en såpass rutinert artist som Logan kan teksten på en av verdens mest kjente sanger. Men Logan sang feil flere ganger. Dette bør ordnes opp i før framtidige konserter.

Helt mot slutten av konserten sang Logan «O helga natt / O holy night» sammen med Thomas Ruud, og dermed bidro også han med litt jul.

Gudstjeneste eller konsert?

Konserten fløt sømløst fra ett nummer til et annet, selv om det var tydelig at artistene er lei av tradisjonelle julekonserter og ønsker å skape noe annet. I tillegg sto spesielt Krogh for en del historier og anekdoter konserten gjennom. Disse var jevnt over sjarmerende og stemningsskapende, men i blant lignet konserten mest på en gudstjeneste.

Da var bakgrunnen på scenen gjort om til et kirkevindu mens Krogh blant annet filosoferte over menneskers gudstro gjennom en analogi om en mann som vandrer med sin gud på stranda. Hun snakket også en del om den bibelske jomfru Maria og jesusbarnet. Rett nok er jula for mange tett knyttet opp mot de kristne fortellingene, men Møysalen er likevel ikke stedet for forkynning. Heldigvis var dette kun en liten del av konserten, som stort sett ellers besto av vakker musikk.

"O helga natt", gjennomført både på norsk og engelsk, med Johnny Logan og Thomas Ruud ble et av konsertens absolutte høydepunkt.  Foto: Jenny Dahl Bakken

 

Krogh leste avslutningvis opp Vera Michalsens ord fra rett før sistnevntes død, og oppfordret folk til å spre kjærlighet og toleranse. Julens budskap var i hvert fall ikke glemt. Helt til slutt ble konserten avsluttet med sangen «Small magical moments», der alle de tre vokalistene, koret og musikerne virkelig dro til for å avslutte konserten med stil.

Fans av Krogh, Johnny Logan og profesjonelle musikkforestillinger koste seg på Sortland onsdag kveld. Men det er ikke fritt for at jula drukna litt i Eurovision-hits og coverversjoner av blant annet Josh Groban og Vamp.