Planlegger å investere 160-200 millioner - nærmere realisering etter møte:

Slik blir hotellet ved Kulturfabrikken

Onsdag var det møte mellom kommunen og partene som vil bygge hotell ved Kulturfabrikken. Det var mye optimisme etter møtet, og for første gang kan planene presenteres for offentligheten.

Slik ser fasaden på hotellet ut.  Foto: Nordic Eiendom

Sortland

Onsdag var representanter fra Nordic Eiendom og Holmøy Maritime på rådhuset for å møte administrativ og politisk ledelse i kommunen. Der la de fram sine planer for hotellet ved Kulturfabrikken Eiendom.

– Etter dagens møte kan vi si at vi er et stort steg nærmere realisering av hotellet, sier Ingebjørg Glad Pedersen.

Sverre Utvåg (til venstre) med Ingebjørg Glad Pedersen.  Foto: Jenny Dahl Bakken

Nordic Eiendom og Holmøy Maritime er likeverdige parter i dette samarbeidet, understreker Nordic-sjef Sverre Utvåg. Han sier de per nå ser for seg å drive hotellet selv. De har erfaring med drift i både Harstad og Tromsø, da som franchisedrivere for Scandic.

– Vil det si at det trolig vil bli Scandic-hotell?

– Vi tror at å ha en kjede og en merkevare i ryggen kan være lurt. Hvorvidt det blir Scandic er for tidlig å si, men det er naturlig å undersøke med dem først, sier Utvåg.

135 rom og uteområde

Planene innebærer et bygg på rundt seks etasjer, med max 135 rom. De ser for seg en variasjon av rom, i forskjellige størrelser og tilpassa forskjellige behov. Noen av rommene ser de for seg kan være en slags selvhusholdningsrom, som folk kan leie over tid, der det er muligheter for enkel mattilberedning og lignende.

De ønsker noen møterom i bygget, men primært da fem mindre møterom som eventuelt kan slås sammen. Hotellet ser det som naturlig at Kulturfabrikken skal ta seg av behov for større møter og konferanser.

– Vi ser Kulturfabrikken som en pillar i dette prosjektet, og ønsker et godt samarbeid med dem. Vi ble veldig imponert av folkene der og engasjementet da vi var på besøk, sier Sverre Utvåg.

De ønsker at førsteetasjen skal ha glassvegger og at det skal være et omfattende uteområde (se bildet under).

Glassfasade og uteområde.  Foto: Nordic Eiendom

 

Det ligger verna for nord- og nordøstvinden og kan bli et lunt og fint uteområde, mener utbyggerne.

Lokal restaurantdriver?

De ønsker også bar og restaurant i hotellet.

– Vi har ikke kommet så langt med planene når det gjelder restaurant,  så der kan det også bli aktuelt med samarbeid med lokale og eventuelt også eksisterende restauranter. Dette har vi ikke begynt å tenke på ennå, men det er ikke unaturlig å skille ut den delen til en ekstern driver, mener Utvåg.


Nedgang for overnattingsbedriftene i Nordland i september, men oppgang for Vesterålen Kysthotell:

– Turistene velger å komme senere for å unngå høysesongen

Mens det i september var en økning på en prosent hos de nordnorske overnattingsstedene, var det en nedgang i Nordland på to prosent. Hos Vesterålen Kysthotell var det derimot en oppgang på ni prosent i september, sammenlignet med september 2017.

 

Han omtaler bygget som flott, og også Ingebjørg Glad Pedersen uttrykker at hun er fornøyd med utformingen. Pressen har sett noen flere bilder enn dem som ligger i saka her, som viser at glass, naturmaterialer og varme farger (men også en del svart) er noe av det de satser på inni hotellet. Utvåg sier de har hatt fokus på funksjonalitet.

– Vi har ikke forholdt oss så mye til historikken rundt hotelldiskusjoner på tomta tidligere. Det har vært mye snakk om ønske om signalbygg - hva er egentlig det? Vårt fokus ligger på å bygge et godt hotell, sier Utvåg.

Byggestart 2019?

Holmøy Maritime og Nordic Eiendom planlegger etter de foreløpige anslagene å investere mellom 160-200 millioner kroner i prosjektet. De er ikke på utkikk etter flere investorer, men ønsker å gå videre med prosjektet med partene som samarbeider nå.

De håper å kunne komme i gang med utbygging alt til neste år.

– Vi jobber med de offentlige irrganger nå, og har de nødvendige møter med kommunen. Så begynner vi med søkeprosess for en ordinær rammesøknad. Tredje kvartal 2019 skal vi være ganske nær byggeoppstart, sier Alf Hansen i Nordic Eindom.

Fra venstre: Knut Roald Holmøy og Kay-Arne Nygård fra Holmøy Maritime, Alf Hansen og Sverre Utvåg fra Nordic Eiendom, og daglig leder Ingebjørg Glad Pedersen i Kulturfabrikken Eiendom.  Foto: Jenny Dahl Bakken

 

Det er likevel ikke 100% sikkert at det blir noe hotell, eller at planene blir slik de ser ut nå.

– Den største utfordringa for oss er å få regnestykket til å gå opp. Vi tror det er lønnsomt å drive hotell på Sortland, men vi driver med de siste utregningene nå, sier Utvåg, og legger til:

– Jeg vil si vi er veldig nær å ta en positiv beslutning.

Stort potensiale

Samarbeidspartnerne sier de tror det er potensiale for et slikt hotell i regionen.

– Vi hadde ikke sittet her i dag hvis vi ikke hadde hatt tro på dette, sier Knut Roald Holmøy.

Partene erkjenner likevel at det per nå ikke er noe gigantisk marked på Sortland. Derfor må de også lage et hotell tilpassa alle kundetyper, slik de ser det.

– Vi må hensynta alle kundegrupper. Vi er avhengige av å samarbeide med alle gode krefter, alt fra idrettslag og lokale kulturarrangementer til næringslivet, sier Nordics Alf Hansen.


Arbeidet med Den blå diamant:

– Vi jobber med flere kjeder, og merker stor interesse

Ifølge Jan-Eirik Johnsen i Johnsen eiendom opplever de stor interesse for Den blå diamant, og prosjektet fortsetter med full styrke. De har ennå ikke bestemt seg for hvilke aktører de vil gå videre med.

 

– Hotellplanene er positive både for Sortland og Vesterålen for øvrig. Regionen har lenge manglet kapasitet på overnatting, sier Glad Pedersen.

Utvåg trekker fram viktigheten av å tenke større når man snakker om destinasjon, å tenke på hele området Harstad-Vesterålen-øyriket Senja og Andørja - i ett. Dette området har langt mer å by på naturmessig enn Lofoten, mener han.

– Vi må skaffe flere hotelldøgn. Jeg tror vi også må være pådrivere for å lage reiselivsprodukter som kan selges, sier han.

Vil utvikle lokalområdet

Utvåg, Holmøy og de andre påpeker likevel at de ikke ønsker noen konkurranse med Lofoten. De mener det er rom for utvikling av reiselivet begge steder.

Nordic Eiendom har erfaring fra både hotell- og bardrift. Det har ikke Holmøy Maritime, men de sa ja da de ble forespurt om å være med. Holmøy begrunner valget om å gå inn i prosjektet slik:

– For oss som er lokale og bor her, ønsker vi å utvikle området hvor vi bor. Vi vil skape vekst og aktivitet. Da denne muligheten kom syns vi det kunne være veldig greit og spennende å bli med, sier han.