Orientering om Arctic Race of Norway:

– Godt at du sier at det er en dugnad og en folkefest

Petter Ytterstad, representant for Arctic Race of Norway (ARN), orienterte torsdag formannskapet i Sortland om planene for årets sykkelritt. Det er mye som skal på plass før rittet fra 15. til 18. august i år, men at effektene av rittet er stort – det var klart.

Petter Ytterstad fra Arctic Race of Norway, orienterte formannskapet i Sortland om deres planer for årets ritt.   Foto: Ann-Julie Nordgaard Nesmoen

Sortland

– Det er et unikt arrangement som flytter seg hvert eneste år, og det en nok en av suksessfaktorene våre. Vi har vært i Lofoten og Vesterålen tidligere, men så blir folk sultne og ønsker å være vertskommune igjen, sa Ytterstad til latter fra formannskapet.


Slik reagerte de kommuneansatte i Hadsel

Det var formidabel jubel da de kommuneansatte i Hadsel fikk vite at kommunen er tildelt en av etappene i neste års ritt, og som etter planen skal gå oppover Storheia.

 

Rittet for 2019 skal gå på følgende strekninger: Å i Lofoten - Leksnes, Henningsvær – Svolvær, Sortland – Storheia i Hadsel, Lødingen – Narvik.

– En x-faktor

ARN samarbeider med et fransk selskap, som er en av de største i verden på å arrangere idrettsarrangement. Ytterstad sa at hadde det ikke vært for samarbeidet, ville de ha brukt 30 år for å få til et slikt sykkelritt, mens de nå har brukt seks år.

– Rittet gjør at man kan gjenoppdage sin egen landsdel. ARN symboliserer folkefest. Det er en slik x-faktor, at folk kommer til veien og lager den sunne galskapen som vi nordlendinger er kjent for, som man aldri kan planlegge, sa Ytterstad.


Storheia-prosjektet behandles i mars:

– Se på veien videre

Ordfører Siv Dagny Aasvik sier at det ennå ikke er sikkert at det vil bli lagt asfalt. I mars vil formannskapet få presentert en sak hvor de folkevalgte skal ta stilling til asfaltering av fjellheimen.

 

Totalt er det 1.300 personer som arrangerer rittet, med 240 i arrangørstaben, 260 fra sykkellagene og 800 frivillige som blant annet er løypevakt.

– At man stenger veiene, som ikke er så vanlig å gjøre, har det vært utrolig lite frustrasjon knyttet til, sa Ytterstad.

Han fortalte også at når de for eksempel under fjorårets race trengte 3.600 hotellovernattinger, var det å få nok overnattingssteder, en utfordring. Under årets race skal rytterne overnatte både i Svolvær, på Sortland, Stokmarknes, kanskje Melbu, samt Narvik.

Verdt 274 millioner kroner

Ifølge Ytterstad, er TV-sendingene i 190 land, med 1.380 sendetimer, stipulert til å ha en verdi på 274 millioner kroner.

– Å være live på Eurosport, med 9,6 millioner seere, er veldig stort og er flott reklame for Nord-Norge, sa han.


Asfalten må legges innen 14.juli

6,9 kilometer asfalt fra Husby og opp mot Storheia skal legges i løpet av et halvt år. Det er oppdraget Hadsel kommune har lagt ut på anbud, som opsjon til den som får jobben med asfaltering av kommunale veier og gater, fortau og gang- og sykkelveier.

 

Med utgangspunkt fra næringslivet i Narvik, er den totale meromsetningen fra blant annet regionale kjøp, estimert til å være på 67,6 millioner kroner. Ifølge Ytterstad mener 88 prosent at rittet bidrar til å promotere Nord-Norge.

Forpliktelser

Videre presenterte Ytterstad en vertskommunes forpliktelser, blant annet med arealer fra ritt-traseen, ARNs strukturer med vei, parkering, plass til publikum, sperremateriell, toaletter, søppelhåndtering og frivillige.

– Samtidig har også vertskommunene kommunikasjonsrettigheter til å bruke den offisielle betegnelsen til ARN, bilder, video og trykte elementer. Vertskommunene blir også invitert til seminarer, workshops, gjesteområde og offisielle middager, fortalte Ytterstad.

Han poengterte også at dette skulle være et gratisarrangement, noe som også er viktig for de franske samarbeidspartnerne, og at de ikke legger opp til at kommunen skal bruke masse penger på arrangementet.

– Godt at du sier at det er en dugnad og en folkefest, og at det ikke er meningen at kommunene skal blakke seg, sa ordfører Tove Mette Bjørkmo.