Skal plassere elbilladere ved turmål

I sommer blir tre mobile elbilladere utplassert ved turmål i Nord-Norge, som hver kan lade ti biler samtidig.

Illustrasjonsfoto. 

Sortland

Ivan Josefsen, markedsansvarlig i Vesterålskraft, forteller at det er ladere på 7,2 kw., av samme type som elbileiere kan få montert hjemme. Det betyr at en vanlig elbil kan lades på cirka 8 timer.

Hvor de skal stå er ikke bestemt, men det skal bli klart i løpet av uka.

– Vi er en gjeng som sitter og ser på aktuelle plasser. Man er avhengig av å ha god strømkapasitet i nettet der de skal stå. Det finnes i form av trafoer og større anlegg, sier Josefsen til VOL.

Laderne blir stående over sommeren.

Samarbeid med kraftselskaper

Laderne som står på tilhengere ble produsert til sykkelløpet Arctic Race of Norway i fjor, fordi de ønsket å bli verdens første sykkelløp som bare bruker elbiler. Kraftselskapene i Hålogaland, Lofoten, Ofoten og Vesterålen ble med på prosjektet, og har bidratt økonomisk. Nå har også NAF blitt med.

Da Arctic Race of Norway bestemte seg for å bli verdens første profesjonelle sykkelritt som kun brukte elbiler, måtte de utvikle en helt ny løsning sammen med kraftselskapene i regionen. Nå skal løsningen komme innbyggere og tilreisende til Lofoten, Vesterålen og Hålogaland til gode.

I 2019 brukte Arctic Race of Norway 46 elbiler for å gjennomføre rittet som gikk gjennom Lofoten og Vesterålen, og inn til Narvik. Det var ikke mulig å lade alle elbilene samtidig med eksisterende ladestasjoner. Løsningen fant sykkelrittet sammen med Nordkraft, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord Kraft. De gikk sammen om å utvikle noe helt nytt.

- Resultatet av dette nye samarbeidet ble tre biltilhengere med ti ladestasjoner hver. Kraftselskapene sørget i tillegg for at ladehengerne kunne kobles på det lokale strømnettet. Dermed kunne elbilene lades på ren elektrisk kraft fra regionen mellom etappene, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway..

Samarbeid med NAF og DNT

I sommer blir de mobile ladestasjonene plassert ut nær populære utfartsområder i regionen gjennom et samarbeid med NAF (Norges Automobilforbund), DNT (Den norske turistforening) og en rekke lokale partnere. Dermed slipper de som bruker elbil på ferie i Lofoten, Vesterålen og Harstad-området i sommer å bekymre seg for rekkevidden. Nå kan de lade bilene mens de sover, går tur, eller er på stranda.

En av laderne blir plassert i Fredvang i Flakstad kommune. Det er innfallsporten til Norges nyeste nasjonalpark, Lofotodden. Herfra er det mange turmuligheter, med Kvalvika og fjellet Ryten som noen kjente mål. Gjennom prosjektet De grønne øyene samarbeider Lofotkraft, Destination Lofoten og Lofotrådet om løsninger med fornybar energi for hele samfunnet. Polar Kraft skal stå for drift av hengeren i sommer. Randi Lervik fra Lofotkraft er prosjektleder for De grønne øyene.

- I samarbeid med kommunen, lokale lag og næringsliv har vi valgt å plassere ladehengeren på Fredvang, slik at turgåere og andre besøkende skal kunne lade bilen mens de selv lader sjel og kropp på tur i den vakre naturen i Lofoten. Målet er at man i framtida skal kunne forflytte seg gjennom hele Lofoten med minimalt med klimautslipp og slitasje på naturen, sier Lervik

Dronningruta i Vesterålen

Dronningruta i Øksnes er en av Vesterålens mest besøkte turmål med over 53 000 registrerte besøk mellom mai og august 2019. I 2019 ble Dronningruta kåret til en av de tre vakreste turene i Norge av turrute.no. Med sine mange besøkende mener Markedsansvarlig Ivan Josefsen i Vesterålskraft, at Dronningruta var et naturlig sted å plassere ladehengeren.

- Nå kan enda flere skal få muligheten til å oppleve denne perlen av en tur, sier Josefsen.

Ladehengeren som er plassert ut i samarbeid med DNT og lokalt næringsliv i Øksnes, vil stå i Stø, ved starten av Dronningruta i fire uker fra 26. juni. Etter det vil Trollfjord Kraft overta ladehengeren og plassere den på parkeringsplassen ved brufoten inn til Stokmarknes. Der vil den bli stående fra rundt 26. juli til 21.august.

I Harstad vil ladestasjonen bli plassert på Larsneset ved hurtigrutekaia. Harstad sentrum er utgangspunkt for utfart til mange kultur- og naturopplevelser i og rundt byen og i Hålogalandsregionen. Den mobile ladestasjonen vil inngå i samarbeidsprosjektet Basecamp Nord-Norge, som har som mål å bidra til flest mulig gjester til overnattingsbedrifter, opplevelsesaktører og næringsliv i harstadregionen.

- Gjennom dette samarbeidet ønsker vi at flere skal bruke Harstad som base for flotte og forrykende ferieopplevelser både i Harstad og i vår vakre region Hålogaland, derfor var det naturlig å plassere ladehengeren i sentrum, sier administrerende direktør Ida Texmo Prytz i Hålogaland Kraft.

Håper flere kommer seg ut i naturen

NAF håper at de mobile ladestasjonene vil synliggjøre behovet for mer permanente tiltak.

- Det er viktig med lading i hele landet for å få flere til å bruke elbil, også i ferien. Om man er trygg på at man får ladet opp elbilen når man kommer frem, kan man droppe et ladestopp underveis. Den tryggheten gir mindre stress og du kan lade bilen i ro og mak når du er fremme ved målet, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.

Generalsekretær Dag Terje Solvang i DNT håper de mobile laderne bidrar til at enda flere kommer seg ut i naturen i sommer.

- I DNT sier vi at den viktigste motoren å bruke på tur, er kroppen. Men så må vi jo også komme oss frem til der hvor turen kan starte. Å få ladet elbilen mens du selv er ute i naturen og lader kroppen, bedre kan det jo nesten ikke bli, sier Solvang.