Deadline med på prisvinnende prosjekt

Iris Salten mottok den gjeve, nasjonale kommunikasjonsprisen for prosjektet “Trash Animals of Salten”, med vesterålsselskapet Deadline med på laget.

Denne gjengen er strålende fornøyd med kommunikasjonsprisen. Anneli Hunstad (Iris), Vilde Odmundson (Deadline), Synne Tømmerberg (Deadline), Martin Meisterlin (Deadline), Arnt Pedersen (Iris Salten)   Foto: Innsendt.

Sortland


– Denne prisen henger svært høyt i vår bransje, og er et prosjekt som har involvert alle våre miljøtorg i hele Salten. Her står altså hele Salten igjen som vinner, smiler Arnt E. Pedersen, kommunikasjonsansvarlig i Iris Salten i en pressemelding.

Det er den internasjonalt kjente kunstneren, Bordalo II som står bak de prisvinnende kunstverkene.  Foto: Pressefoto.

Det er kunstprosjektet "Trash Animals of Salten" som har vunnet Avfall Norges kommunikasjonspris for 2021. Trash Animals of Salten er en skulpturserie som består av tolv dyreskulpturer laget av avfall, og hvert av Iris sine miljøtorg har sin egen skulptur.

Prosjektet er utarbeidet av Iris Salten i samarbeid med deres kommunikasjonspartner Deadline og gatekunstfestivalen UpNorth. Den internasjonale og anerkjente gatekunstneren Bordalo II står bak kunstverkene. Budskapet er å rette søkelys på hvilke konsekvenser forbrukersamfunnet får for naturen.

– Bordalo II ønsker å tale naturens sak når han lager sine skulpturer av avfall gjennom å vise kontrasten mellom det vi bør verne om og det vi velger å kaste. Det var en perfekt match og vi er veldig glade for at han takket ja til å gjøre denne installasjonen, sier Pedersen.

Iris Salten og Deadline har jobbet tett med kommunikasjonen til avfallsselskapet siden 2017, og daglig leder i Deadline, Martin Meisterlin, gleder seg over prisen:

– Det er ikke rart folket i Salten er i Norgestoppen på kildesortering. Iris har lenge vært modige i måten de kommuniserer på, og de tør å skape innhold som engasjerer. Jeg er ikke overrasket over at nettopp de får en høythengende pris som dette, sier han i pressemeldingen.


Juryens begrunnelse:


«Vinneren av årets kommunikasjonspris har med sin kreativitet i kommunikasjonen, hatt et tydelig budskap som treffer målgruppen godt. Gjennom samarbeid og et tydelig budskap - viser resultatene at de har nådd ut til veldig mange, og fått stor oppmerksomhet. De har tatt i bruk både tradisjonelle og nye, digitale kanaler for å nå bredt ut til sine målgrupper. Prosjektet viser at pisk, ikke gulrot, også er en fin ting for å få flere til å sortere mer og riktig. Vinnerens arbeid med å nå ut med et viktig budskap om avfallets verdi, og gi noe tilbake til innbyggerne for den innsatsen de gjør er til etterfølgelse. Vi gratulerer Iris Salten som vinner av årets kommunikasjonspris.»

Juryen har bestått av administrasjonen i Avfall Norge.