– Jeg har alltid hatt gode hender

Tre vesterålinger stiller ut verk når det nye Kunstnerhuset torsdag kveld åpner dørene.

Oredam er dyktig på anatomi. – Jeg har gode hender, sier kunstneren.   Foto: Sondre Åkervik

Sortland

Inne på Kunstnerhuset sitter to eldre kunstnere omkranset av malerier og skulpturer. Torsdag kveld åpner sommerutstillingen «Tre Store», som presenterer tre anerkjente kunstnere med tilknytning til Vesterålen.

Dette er den første utstillingen etter at den ideelle stiftelsen Gerdas Hus – Kunstnerhuset tok over.

«Golfstrømmens far»

To av kunstnerne, Gunnar Tollefsen og Harald Oredam, er til stede når VOL kommer innom. Jørun Drevland i stiftelsen varter opp med kaffe, før hun i neste øyeblikk bærer støvsugeren opp trappen. De aller siste forberedelsene før åpning.

– Det er stor stas at vår første utstilling er med lokale kunstnere, sier Drevland fornøyd.

Den tredje kunstneren, Sigrid Szetsu, holder til i Nyksund. Tollefsen bor på Sortland, mens Oredam gjennom sitt liv og virke har bodd på Østlandet. Oppveksten i Andøy har likevel preget kunsten hans. Blant annet er skulpturene hans å se i Sortland sentrum, i Hovden og på Melbu.

– Du er «golfstrømmens far, du», sier Drevland lattermildt mens hun lett dulter borti Oredam.

Tidens elv

Her i Vesterålen er Oredam kjent for flere prosjekter som hyller den livgivende, varme strømmen. Livsbetingelser er en form for tematisk tråd i flere av hans verker. Oredam viser oss en skulptur som med tiden har tatt form som huset hun sitter i.

En annen dame har fått merker av å stå i vannet over lengre tid. Oredam arbeider både abstrakt og figurativt. En torso av en kvinnekropp viser evnen hans til å gjenskape menneskelig anatomi på troverdig vis. Oredam vokste opp på et småbruk, der han som eneste i søskenflokken på ti, tok utdanning.

– Jeg har alltid hatt gode hender, som jeg kunne bruke til hva som helst, enten det var sveising eller trevirke. At jeg tok som eneste i familien tok utdanning var nok tilfeldig, sier 80-åringen.

– Du var kanskje skoleflink?

– Jeg var nok det, svarer Oredam lurt.

Nordnorsk Picasso

Familien til Gunnar Tollefsen hadde på sin side ikke råd til å gi sønnen utdanning. I stedet fikk han som ung mann gå i lære hos en malermester, før han flyttet til Oslo og begynte som håndverker. Blant annet var han med å restaurere interiøret på Stortinget. På kveldene tok han kurs i tegning og maling. Etter hvert utdannet han seg ved Statens Kunstakademi, som en av de første nordnorske kunstnerne. Det var her professoren Åge Storstein introduserte ham for det kubistiske formspråket til Pablo Picasso, som preger flere av bildene han stiller ut på Kunstnerhuset.


– Pene landskapsmaleri ble jeg ferdig med for lenge sida. Sjark i solnedgang får andre male, sier Tollefsen og ler.

Gunnar Tollefsen er glad i blått. – Det er en kald farge som også er mulig å lage varm, forteller han.   Foto: Sondre Åkervik

Etter stormen

For Tollefsen handler et maleri mer om den særegne opplevelsen og mindre om den presise avbildningen. Likevel har de fleste av bildene hans et sterkt slektskap til naturfenomener. Trær, hav, storm.

Oppveksen i fjørsteinan i Andøy ligger alltid i bakhodet hans, forteller 88-åringen.

De veldige naturkreftene i brytning mot mennesket. Havet som både matfat og mulig død. Han peker på en tegning av et fjørelandskap etter stormen. En båt har skylt i land, sammen med andre gjenstander. Etter elleve år i Oslo flytta han og kona hjem til Vesterålen i 1965.

– Jeg savnet alltid sjøen mens jeg bodde i Oslo. På Maurnes bygde jeg min egen robåt slik at jeg kunne dra ut for å fiske. Jeg har alltid like å være sjølberga.