VG-lista på Sortland ble "årets event"

Torsdag kveld holdt Sponsor- og Eventforeningen sin årlige prisutdeling for å hedre de beste eksemplene på markedsføring gjennom sponsing.
Sortland

Kveldens store stjerne var Marit Bjørgen, som ble utpekt som "Årets sponsorobjekt". Blant bedriftene var det VG og DnB som stakk av med flest utmerkelser for sine sponsorprosjekter rundt VG-lista og Magnus Carlsen.

VG-lista og prosjektet "By X" - bedre kjent for vesterålingene som "VG-lista til Sortland" ble utpekt av en fagtung jury som beste deltaker i klassen "Event".

I begrunnelsen fremgår det:

«Årets event engasjerte en hel nasjon med en lokalfokusert konkurranse. Den gode timingen i bruk av sosiale medier og god tilrettelegging førte til en grasroteksplosjon. Tusenvis av mennesker danset i gatene, over 40 000 bilder ble tagget på Instagram og hver sjette nordmann så konkurransen på Facebook. Byer byttet navn og lokale banksjefer hoppet i havet.

På Sortland fikk skoleungdommen fri fra skolen for å se på direktesending av vinnerkåringen, og da de ble kåret som vinner av «DNB tar VG-lista til By X» ble det Justin Bieber tilstander.

I samarbeid med Monster og Playroom har DNB og VG klart å skape noe helt unikt i blandingen av nett og fysisk tilstedeværelse.

Det er med glede at juryen gratulerer DNB og VG med «DNB tar VG-lista til By X» som vinner av årets event.»

- Stor stas

- Dette synes jeg er kjempeartig, og prisen er en betimelig klapp på skuldra til de som sto bak konkurransen, spesielt folket i VG som klekket ut idèen, sier Ken Rune Hansen, som var en av de lokale initiativtakerne bak det brede engasjementet.

Han legger til at vesterålingene også skal ha en stor del av æren.
- For uten engasjementet her i regionen og andre steder i landet hadde aldri dette blitt en suksess, fastslår Hansen.