Bor du, eller har du bodd på Stokmarknes i løpet av de siste tiårene, er sjansen ganske stor for at du har handlet elektronikk hos Elkjøp.

I starten av september er det 40 år siden bedriften åpnet butikk på Stokmarknes, som da var en avdeling av Johnsen å Co i Bø. Det var Jan-Eirik Johnsen og Roy Haug som startet opp den første butikken i september i 1977, i lokalet til det tidligere renseriet.

Større lokale: Dagens lokaler i Markedsgata, som de en periode delte med Posten, er godt egnet sett i forhold til omsetningen. Foto: Privat

– Starten var tøff, men vi fikk god kontakt med båteiere og kom inn på skipsflåten. På den tida utgjorde skipselektronikk et stort marked, og ble etter hvert en stor del av omsetningen de første årene, forteller Jan-Eirik Johnsen.

Etter seks måneders drift, overlot han driften til broren Per, slik at han selv kunne konsentrere seg mer om butikk og administrasjon ved butikken i Bø.

– Dette var i sommeren 1978 og jeg kom rett fra studier i Trondheim. Det var en utfordrende tid, forteller Per Johnsen.

Stort marked

Årsaken til at bedriften satset såpass tungt på skipselektronikk, var stort marked og etterspørsel.

– Det var hovedårsaken til at vi startet opp med elektronikkbutikk på Stokmarknes. På den tiden var det faktisk fire andre butikker som solgte hvitevarer, så det var tøff konkurranse, forteller Per Johnsen.

Det øvrige varesortimentet var noe annerledes enn i dag, som i stor grad skyldes teknologiens stadige fremskritt.

– Det gikk mye i TV, kassettspillere, platespillere og forsterkere, som var populært på den tida. Og i 1982 kom Commodore 64, smiler han, og sikter til datidens revolusjonerende datamaskin, som i dag nesten fremstår som en antikvitet fra forgangen tid.

Stadig mindre plass

Etter hvert som årene gikk og varesortimentet ble større, ble lokalene trangere. I 1985 flyttet de ned i Markedsgata, der Bottolfsen tidligere drev sko- og gavebutikk.

– Vi fikk større plass. Men markedet økte og vi begynte å ta inn stadig flere hvitevarer. Hvitevarer tar plass, sier han.

En kuriositet, som kanskje mange ikke er klar over, er at butikken faktisk tilhørte Expert-kjeden helt fram til 1985 og ble først Elkjøp i januar året etter.

Familie: Ekjøp-familien Johnsen i forbindelse med åpningen av butikken i Havnegata i 1995. Foto: Privat

Salget av skipselektronikk tok i hovedsak slutt i 1992, og hadde fram til da utgjort 50 prosent av omsetningen. Johnsen-brødrene innså at det ville være umulig å satse like mye på begge gruppene i fortsettelsen.

De måtte gjøre et valg. På starten av 90-tallet startet skipselektroniker Leif-Helge Pedersen for seg selv. Da startet prosessen med å rendyrke Elkjøp-delen.

– Elkjøp ble etter hvert så stort, med stadig nye og større varer. Det ble for krevende å satse både på både skipselektronikk og forbrukselektronikk, sier han.

Varevekst

Med enda mer vekst tok det ikke så lang tid før de nok en gang begynte å vokse ut av lokalene. Tanken om å bygge noe eget begynte å vokse fram.

Først to år etterpå, sommeren 1995, flyttet de inn i egne lokaler i Havnegata 11, der Posten leide den andre halvparten.

– Vi har stadig flytta rundt i Stokmarknes etter hvert som plassen ble for liten. Og i 2000 kom vi inn i lokalene i Havnegata, fordi omsetningen økte. I 2001 fikk vi tilbud om å flytte inn i OPUS-senteret på Børøya, som hadde en god del butikker. Det var gode og fine lokaler, inkluderte et stort lager. Men etter hvert ville flere av de andre butikkdriverne i bygget ut, og dermed måtte vi bare avslutte. Våren 2003 flyttet vi inn i Markedsgata 17 (Hadseltorget) og leide lokaler fram til posten flyttet ut tre år senere. For å kunne ta i bruk hele første etasje, bygde vi om, forteller han.

Der har de vært siden. Johnsen tror også at de blir værende der i overskuelig fremtid.

– Vi kommer ikke til å vokse noe mer nå, med mindre folketallet i Hadsel øker. Nå ligger omsetningen på rundt 23 millioner kroner i året. Lokalene er greie til den omsetningen vi har her på Stokmarknes, sier han.

– Hvitevarer er grunnvollen

Selv om Elkjøp hele tiden har ekspandert og utvidet varelageret, har det hele tiden vært hvitevarer som er grunnvollen. I alle fall etter at salget av skipselektronikk opphørte. Slik er det fortsatt, i alle fall i stor grad.

– Hvitevarer er jo noe alle trenger. Og så har kjeden et svært effektivt leveringssystem, med direkte levering fra et av Nord-Europas største lager, sier Johnsen.

– Omsetningen av data og datautstyr har økt mye, og ligger ikke så langt unna hvitevarene, legger han til.

– Kundene er viktig

Bent Jakobsen har arbeidet ved Elkjøp-butikken på Stokmarknes i ti år. Han understreker at god service og et godt forhold til kundene er ekstremt avgjørende for å lykkes.

– Det er livsviktig. Vi prøver hele tiden å være til så god hjelp vi kan for å gjøre kundene fornøyde. Heldigvis har vi mange kunder som kommer tilbake. Det er ingen ensartet gruppe, mend personer i hele aldersspekteret, noe vi synes er veldig hyggelig, sier han.

– Å jobbe her er veldig hyggelig. Og så har vi et veldig godt miljø der vi også finner på forskjellige ting utenfor arbeidstid, legger han til.

Selv om hvitevarer og datamaskiner utgjør den såkalte grunnvollen i butikken, og for så vidt hele bedriftens omsetning, er det et annet elektronisk verktøy som det er veldig stor etterspørsel etter.

– Alle spør etter mobiltelefoner. Særlig Samsung og iPhone. Det har også vært en del etterspørsel etter den siste iphone-modellen, som lanseres om et par uker, sier Jakobsen.

Satser på lojale kunder

Johnsen-brødrene og Elkjøp på Stokmarknes er i den noe spesielle situasjonen at de konkurrerer med seg selv. Butikken på Sortland, som for øvrig har 30-års jubileum i år, er enda større og tiltrekker mange kunder.

Neste år, når Sortland senter blir enda mer attraktive og får flere store kjeder innomhus, blir konkurransen sannsynligvis enda tøffere. Johnsen har likevel tro på at de skal klare å holde butikken på Stokmarknes i drift i mange år ennå.

– Ulempen er at vi konkurrer med resten av verden, og da er det viktig at vi holder kostnadene nede og driver effektivt. Samtidig er det veldig viktig at man har flinke ansatte som bryr seg om kundene. Og det har vi virkelig. Innbyggerne på Stokmarknes har vært lojale og flinke til å bruke butikken disse årene, og det håper vi at de også gjør i fremtiden, slår Per Johnsen fast.